Yönetmen Murat Şeker'in Ya İstiklal Ya Ölüm filmi, eleştiri engeline takıldı. Fenerbahçe yönetimini eleştiren tweet'ler atan Şeker, kulübün adını filmde kullanma iznini kulübün iptal etmek istediğini açıkladı. 10Haber'e konuşan yönetmen 'Bu, Türkiye'deki yönetim anlayışının iz düşümü' diyor.

Murat Şeker’in yöneteceği ‘Ya İstiklal Ya Ölüm’ filmini pandemi olmasaydı Cumhuriyet’in 100’üncü yılında izliyor olacaktık. Türk sinema tarihinin en büyük Kuvayı Milliye filmi olarak nitelendirilen yapım İstanbul işgalinin en karanlık yıllarında, Kuvayı Milliye üyesi Fenerbahçeli sporcuların, Kurtuluş Savaşı mücadelesine cephede ve sahada verdiği desteği, Harington Kupası hikayesi üzerinden anlatacaktı. Senaryosunu Ali Tanrıverdi ve Çağdaş Dinç’in yazdığı filmde Nejat İşler de rol alacaktı.

Lakin pandemi nedeniyle filmin çekimleri ertelendi. Pandemi sonrasında Murat Şeker yeniden film için çalışmalara başladı ama bu sefer de ‘eleştiri’ engeline takıldı.

‘Attığım tweet’ler nedeniyle başkan üstümü çizdi’

Fenerbahçe taraftarı olan filmin yönetmeni Şeker dün sosyal medyasından yaptığı açıklamada geçen yıl Fenerbahçe yönetimini eleştirdiği için kulüp tarafından cezalandırıldığını ve kendisine verilen izin belgesinin iptalinin istendiğini açıkladı: “Harington Kupası’na odaklanan Ya İstiklal Ya Ölüm ne zaman çekilecek? 2019’da başladığımız projemize pandemi nedeniyle ara vermiştik.

Tekrar çalışmalara başladık ki yönetimin (Fenerbahçe) başka bir şirkete de film için izin verdiğini öğrendik. Başkanı eleştirmemin sonucuymuş 🙂 Tam demokrasi. Geçen yıl Perreira döneminde Fenerbahçe herkese yenilirken eleştirel tweet’ler attığım için başkan tarafından üstümün çizildiği söylendi. Sonra başkan imzalı ‘sınırsız-süresiz’ izin belgesini kullanmamam yönünde ihtarname yollandı. Profesyonel kimliğimle cezalandırılmak etik değil.”

Filmin ön hazırlığını tamamladıklarını anlatan Murat Şeker ‘Ya İstiklal Ya Ölüm’ ilgili olarak çizilen storyboard’dan kareler de paylaştı.

‘Fenerbahçe ve Atatürk için bir film’

Altım bezliykenden beri tribünlerinde nefes aldığım, kongre üyesi olduğum, 3 Temmuz dönemi Fetöcülere fişlenmek pahasına doğal bir görev ruhuyla mücadele verdiğim; canımız, her şeyimiz Fenerbahçe’me ve Atatürk’e bağlılığımızı anlatmak istediğim filmim bizzat yönetim tarafından engellenmek isteniyor. Hakkımı savunmak için her türlü hukuki ve yasal zeminde mücadele edeceğimi beni tanıyan herkes bilir. Türkiye’nin en büyük sivil toplum örgütü olan Fenerbahçe kimsenin malı değil. Fenerbahçe halkındır. Kamuoyunun takdirine…” diyerek yaşadıklarını anlatan Şeker 10 Haber’in sorularını yanıtladı.

Bir Türkiye iz düşümü: En ufak eleştiri hakaret olarak algılanıyor

Şeker “Yaşananlar Türkiye’de yönetim anlayışının bir iz düşümü. Dolayısıyla şahsi bir mesele gibi görünse de genel sorunun bir yansıması. Ülkemizde en ufak bir eleştiri insanlar tarafından hakaret olarak algılanıyor ve karşı tarafa bir yaptırım olarak geri dönüşüm oluyor. Ben de şu an bunu yaşıyorum” diyor. 

Şeker’in bahsettiği izin belgesi kulübün isim hakkını yönetmene kullanma hakkı veren bir muvafakatname. Şeker sınırsız ve süresiz olarak kulüp başkanı imzasıyla verilen bu belgenin bir sözleşme olmadığını ve tek taraflı iptal edilemeyeceğini söylüyor. Bunun için Şeker ile birlikte bu izin bir başka film ekibine de verilmiş. Şeker bu durumu etik bulmadığını da söylüyor. 

Sıkı bir Fenerbahçeli olan yönetmen Murat Şeker’in yöneteceği filmde Fenerbahçeli olan Nejat İşler de rol alacak.

‘Filmi çekeceğim. 2025’te vizyonda’

Şeker 60 milyon TL’lik bir bütçesi olan filmi çekmeye kararlı. Uzun zamandır filme hazırlandıkları anlatıyor ve gelecek yaz tekrar çekimlere başlamayı planlıyor. 2025’in Ocak ayında da ‘Ya İstiklal Ya Ölüm’ filminin seyirciyle buluşmasını hedefliyor. Lakin Şeker “100 yıl önce verilen İstiklal Savaşı’yla ilgili film çekmek için 100 yıl sonra da bir mücadele verilmesi gerekiyormuş, bunu öğrendim” diyor.

10Haber olarak konuyla ilgili görüş almak üzere başvuruda bulunduğumuz Fenerbahçe Kulübü’nden herhangi bir cevap alamadık.

 

Kalbi ‘sol’da atan bir takımın hikâyesi: ‘Dinamo Mesken’