Amerikan bağımsız sinemasının çığır açan filmlerinden John Cassavetes'in 'Gölgeler' filminin oyuncusu Lelia Goldoni 86 yaşında yaşamını yitirdi. Goldoni'nin bu filmdeki performansı doğaçlama oyunculuğun sinemadaki aşılması zor çıtalarından biri olarak kabul edilmişti.

Amerikan bağımsız sinemasının kurucu yönetmenlerinden John Cassavetes’in maceralı kült filmi ‘Gölgeler / Shadows’ filmi, şimdilerde pek hatırlanmasa bile bir dönemin en önemli yapımlarından biriydi. Dün vefat haberi duyurulan Lelia Goldoni de bu filmle özdeşleşen oyuncular arasındaydı. Afişte Goldoni’nin fotoğrafının kullanılmasıyla film kültleştikçe Goldani de ikonikleşmişti.

Goldoni daha sonraları ‘Johnny Staccato ‘adlı TV dizisinde, ‘The Italian Job’, ‘Hysteria’, ‘The Day of the Locust, ‘Alice Don’t Live Here Anymore’ gibi filmlerde oynamış olsa da hep ‘Gölgeler’ filmiyle hatırlandı.

40 bin dolarlı başyapıt

Cassavetes ile yolları 1956’da yönetmenin oyunculuk atölyesinde kesişmişti. O atölye sonrasında Cassavetes Goldani’ye ‘Gölgeler’ filminde rol almasını teklif etti. Hem mizansen hem de oyunculuk olarak doğaçlamayı önceleyen Cassavetes’in ‘Gölgeler’ filmi 40 bin dolarlık küçük bütçeli bir filmdi.

‘Gölgeler’ toplumun dışladığı üç siyahi kardeşin hayata tutunma hikayesini anlatıyordu. Latin kardeşlerden sadece biri Afrikalı Amerikalı olarak kabul edilecek kadar koyu tenliydi. Film 1957’de çekildi ve 1958’de gösterildiğinde kimse beğenmedi. En iyi niyetli eleştiri ‘naif bir çaba’ şeklindeydi.

Bağımsız sinemanın kilometre taşı!

Lakin Avrupalılar öyle düşünmüyordu. Venedik Film Festivali’nde Eleştirmen Ödülü aldı. Filmin kıymeti zamanla anlaşıldı. Bugün Amerikan bağımsız sinemasının kilometre taşı olarak kabul ediliyor. Hatta 1993’te Amerikan Kongre Kütüphanesi tarafından kültürel, tarihsel veya estetik açıdan korunması gereken filmlerden biri olarak kabul edildi.

86 yaşında yaşamını yitiren Lelia Goldoni’nin oyunculuk kariyeri de filmin kaderiyle paralel seyretti. Filmin kıymeti zamanla anlaşıldıkça Goldoni’nin filmdeki pür oyunculuğu da sinemada doğaçlama oyunculuk alanında aşılması zor bir çıta olarak değerlendirildi.

Bir zarafet ikonu ve aktivist sanatçı: Ve Tanrı Jane Birkin’i geri aldı