‘Kızıl Goncalar’ın 17. bölümünde ortalık karıştı! Meryem isyan edip tarikattan ayrılırken Cüneyd post yarışında beraberlik elde etti. İkizler düğümüyse çözülmeye bir adım daha yakın!

Naim (Mert Turak), reşit olmayan kızının evliliği konusunda yargıyla ve Alkanlılarla birlik olan Meryem’i (Özgü Namal) tehdit etti. Bardağı taşıran bu son damla Meryem’in yıllardır biriktirdiği öfkesini isyana çevirdi ve Meryem sonunda boşanma talep etti! Tarikat usullerince isteği kabul edilmeyen Meryem bir de vakt-ı mekatıl yiyecekti ki isyanı büyüdü: “Yolunuz yolum, töreniz törem değil,” diyen Meryem vallahi de tarikattan ayrıldı, gözlerimizle gördük!

İkizler düğümü

Zeynep (Mina Demirtaş), para bulmak isteyen madde bağımlısı genç Can’ın (Can Kızıltuğ) gaspına uğrayıp yoğun bağımlık olunca Mira’yla (Esma Yılmaz) kan gruplarının aynı olduğu anlaşıldı. Bu durum, Mira’nın da kendi kızları olduğundan bihaber Meryem ve Naim’in aklına yakında karpuz kabuğu düşürür diyoruz. Şu an Tezel ailesinin Mira’yla ilgili bildiği tek şey, Alkanlılara evlatlık gittiği. Yeni bölümde bu sır pahalıya patladı ve Zeynep, Mira’nın bunu öğrenmemesi için baba evine dönmek zorunda kaldı.

Şeriat, tarikat, hakikat

Faniler’in hal ehli Cüneyd (Mert Yazıcıoğlu) hem amcası hem rakibi olan Sadi Hüdayi’yle (Erkan Avcı) vakt-ı muaraza yapılmasını, her ikisinin de post için sınanmasını istemişti. Üç turdan oluşan sınavın şeriat turunda Sadi Hüdayi haklı bulundu. Tarikat turundaysa öyle bir şey oldu ki Sadi Hüdayi bu turu da almanın eşiğinden döndü: Bağımlı Can, Cüneyd’in maneviyatından etkilenerek tarikata girmek için heyetin karşısına geçti! Bu turu Cüneyd’in almasıyla geriye kaldı hakikat turu…

Dizi yansıması

🔴 Bölümde tüyleri diken diken eden sahne bolluğu yaşandı. Bu sahnelerin tamamını izlemenizi öneririz:

👉Meryem’in tarikattan ayrılışı o kadar ikonikti ki yerli dizi tarihine yazılmalı. Müritleri, kocasını, en son da Sadi Hüdayi’yi geçerkenki cesareti; kendine taş atmaya kalkan çocuğu bakışlarıyla sakinleştirmesi ve kapıdan çıkarken aldığı nefesle Meryem, hem tarikatta hem kendi hayatında bir devrim yaptı.

👉 Sadi Hüdayi ve Cüneyd arasında geçen diyalogsa kalbimizi kırdı. Dokun(ul)ma hassasiyeti olan Cüneyd’in cinsel ilişkiye de girememesini hedef alan Sadi Hüdayi, onu bu hassas noktasından vurdu. Bu sahneyle Mert Yazıcıoğlu hayal kırıklığı, acı, öfke duygularını aynı anda yansıttığı oyunculuğuyla, akranları arasındaki oyunculuk ‘post’una oturmayı garantiledi bize kalırsa!

👉 Can’dan intikam almaya giden Cüneyd’in Can’ın önünde secde etmesi çok sansasyoneldi. Hassasiyetlerden dem vurup olayı büyütmezsek gerekli mesajı alabiliriz; Cüneyd aslında bir kulun önünde secde etmedi; o kul vesilesiyle Allah’ın mesajını hatırladığı için yine Allah’a secde etti: “Sendeki korkunun yarısı şu sokakta gezenlerde olsa, sendeki kendinden nefretin yarısı şu ekâbir takımında olsa dünya cennet olur. Sen öyle bir kötüsün ki kötülüğünü bitirmek istiyorsun. Kötülüğünün farkında olanın imanı bizi aşar, arşa değer.”

🔴 ‘Yetmez ama evet’çiliğinin bedelini bağımsız gazetecilik yapamamakla ödeyen Hande’nin (Duygu Sarışın) yurt dışına gideceği ima edilmişti. Hande batıya açılmak yerine ters köşeyle, zoru seçerek Gazze’de savaş muhabirliği yapmaya karar verdi. Bu kanayan yaranın ekranlara taşınması izleyici tarafından takdir topladı.

🔴 Derin devletimsi yapıdan, postun asıl sahibinin Sadi Hüdayi de Cüneyd de olmadığını öğrenmiştik. Bu bölüm diziye sadece elini gördüğümüz gizemli bir adam katıldı ve postun sahibinin Cüneyd’in kayıp babası olduğu tahminleri güçlendi. Levent’in bu bölümde Cüneyd’e babasını sorması da başka ipucu.

🔴 Cüneyd’in annesi Gülayşe’yle ilgili de gelişme var. Gülayşe öldüğünde elinde tören tespihinin imamesini bulmuşlardı. Tespihin gövdesini tarikatta gören Levent, Gülayşe’nin tarikat içinde cinayete kurban gittiğine artık emin. Geçmişte tespih dağıldığında onu geri dizenin Sadi Hüdayi olduğunu öğrendiysek de cinayeti o mu işledi yoksa işleyeni mi gizliyor, meraktayız.

🔴 Bölümde alıntılanan önemli isimleri not edelim: Levent şair Füruğ Ferruhzad’dan, dedemiz Suavi düşünür Cicero’dan, Cüneyd de şair Nef’î’den alıntı yaptı.

Gözden kaçmayan detaylar

🔴 Koruyu aile Alkanlılardan Beste’nin (Hazal Türesan), evlerine gelen Zeynep’e başını açmak isteyip istemediğini sorması, zorla takan bir sürü genç olduğu için yerinde bir davranıştı. Alkanlılardan tam tersi yönde de hassasiyet gördük. Zeynep’i, ibadetlerini edebilmesi için olabildiğince rahat ettirmeye çalıştılar. Bu detayı, geçen hafta kutuplaşma sahnesi gördüğümüz için önemsiyoruz. Zira bu sahnelerle bu kez daha dengeli bir mesaj verildi.

🔴 Sadi Hüdayi ikinci tura hile karıştırmanın peşindeydi. Kapı kapı gezip her müride zarfın içinde, post seçimleri hediyesi olarak hem selam hem para verme planı yaptı. ‘Kapı kapı gezmek’, ‘zarf’, ‘seçim hediyesi’ sözcüklerini çekersek bir siyasi gönderme ortaya çıkmış oluyor. Sadi Hüdayi bir de ‘seçmenlere’ çay da fırlatsa tam olacaktı.

🔴 Dizi toplumsal temasıyla öne çıktığından sanat yönetmenliği, sinematografisi ve görselliği yeterince övülmüyor. ABD ve Avrupa yapımlarında mekân olarak kiliselerin kullanımındaki, Hıristiyanlık temalı dönem işlerinde ruhani atmosferin yansıtılışındaki, din yetkilileri arasındaki ayak oyunlarının aktarılışındaki kaliteyi ‘Kızıl Goncalar’ ekibi sayesinde İslami tarikat özelinde Türkiye’ye de görebiliyoruz.

18. bölüm fragmanı:

Künye
Yayın mecrası: NOW TV
Yapım: Gold Film
Yapımcı: Faruk Turgut
Yönetmen: Ömür Atay, Özgür Sevimli
Senaryo: Şükrü Necati Şahin, Melih Özyılmaz, Ceylan Güleç, Deniz Gürlek
Müzik: Ender Gündüzlü, Metin Arıgül, Can Sanıbelli
Oyuncular: Özgü Namal, Özcan Deniz, Mert Yazıcıoğlu, Erkan Avcı, Mert Turak, Hazal Türesan, Selen Öztürk, Şerif Erol, Duygu Sarışın, Sitare Akbaş, Tuğrul Tülek, Yakup Turğut, Asiye Dinçsoy, Mina Demirtaş, Melisa Doğu, Esma Yılmaz, Zehra Kelleci, Batuhan Bozkurt Yüzgüleç, Cemre Melis Çınar, Can Kızıltuğ, Mısra Tüfek, Oğulcan İnan, (konuk) Hamdi Alkan, Didem İnselel.

Kızıl Goncalar: Kutuplaşmanın resmi!