Şu son iki yılda Türkiye’ye bana gaipten gelmiş gibi gelen ilginç ve tuhaf sinyaller var.
Daha doğrusu iki kelime:
“Zalim” ve “Kaybolan Yıllar.”
İkisi de Sezen Aksu’nun iki şarkısı…
2023 ve 2024’te arka arkaya Türkiye’nin derin bilinçaltından gelen iki kelime bunlar…
Bu paranormal mesajları anlatmaya önce kendimden başlayayım.
Geçen hafta öğrendim, bu yıl bana tuhaf bir şey olmuş
Her yıl Bayreuth Müzik Festivaline Wagner’in bir operasını dinlemeye gidiyorum.
Cenazemde bile çalınmasını istediğim müzik Mahler’in 5’inci Senfonisinin Adagietto bölümü.
Yaptığım iki arya albümü Türkiye’de haftalarca en çok satan listelerinde kaldı.
Yazılarıma bakarsanız çocukluğumdan beri sıkı bir Rock’n Roll’cuyum.
Her akşam üzeri viskimi içerken hep caz müziği dinlediğimden eminim…
Daha doğrusu geçen haftaya kadar emindim.
Spotify algoritması 2024 dinleme listesini gönderince şaşırdım
Spotify geçen hafta bütün kullanıcılarına 2024 kişisel dinleme sonuçlarını gönderdi…
Bu yıl çok tuhaf bir şey var…
Dinlediğim müzik türü ve profili geçen yıllara göre tamamen değişmiş.
Adeta bambaşka bir insan var şimdi karşımda…
Pek iyi tanımadığım bir insan…
Bu yıl bazı “Şeyler” beni tamamen değiştirmiş.
İnanabiliyor musunuz, bu yıl en çok dinlediğim şarkı Parla olmuş
Spotify algoritmasına göre bu yıl en çok dinlediğim beş şarkı şunlar:
1. Parla- 100’ncü Yıl Marşı-Norm Ender
2. Just one of those things- Cesare Mecca, Massimo Ferao Trio
3. Par Su Amor- Sting
4. Cosa hai messo nel caffe- Matteo Branceleoni
5. Back in time- Val Gardena Chris Botti
Oysa bu yıl en çok Espresso adlı şarkıyı dinlediğimden emindim
Oysa ben bu yıl en çok Sabrina Carpenter’ın L’Esspresso adlı şarkısını dinlediğimden emindim.
Nitekim Spotify’ın bana gönderdiği yıllık raporum bu şarkıyla açılıyor..
Ama yıl başından itibaren bugüne kadar 134 defa Norm Ender’in “Parla” adlı 100’ncü Yıl Marşını dinlemişim.
Türkiye’de belki de Parla’yı en çok dinleyen insan olmuşum
Spotify’ın verdiği bilgiye göre bu yıl bu marşı dinleyenler arasında 0.001’lik bölüme giriyorum.
Yani ülkenin en çok Parla dinleyen Spotify dinleyicisi olmuşum neredeyse.
Önceki günden beri beni tanıyanlara soruyorum.
Sizce normal mi bu…
Yani bütün yıl boyunca olağanüstü caz parçaları, Taylor Swift şarkıları, Billie Eilish’ler varken Parla dinlemek…
Evet iyi bir Cumhuriyet çocuğuyum ama, çok daha iyi bir müzik dinleyicisiyim.
Bütün bir yılımı Parla dinleyerek geçirecek kadar kafayı yemedim henüz.
Öyleyse nasıl oluyor da en çok dinlediğim şarkı Parla oluyor?
Acaba bilinçaltım bir şeylere tepki veriyor ve ben farkında olmadan bana mesaj mı veriyor?
Çözemedim.
Ama şurası kesin, bilinçaltımda bir şeyler oluyor.
Bu yıl en çok dinlediğim sanatçı Ajda Pekkan olmuş
Bir başka işaret daha…
Bu yıl en çok dinlediğim sanatçı Ajda Pekkan olmuş.
İkinci sırada Norm Ender var.
3. Massimo Farao Trio
4. Taylor Swift
5. Sting
Oysa 2023’te bakın neler dinlemişim
1. Begin the Beguine: Tony Evans Dancebest-Tony Evans (28 kere dinlemişim)
2. Spring Water: Kerem Görsev
3. Moonlight Serenade: Carly Simon
4. You Are My Destiny: Paul Anka- Patti LaBelle
5. Encore: Kendji Girac- Florant Pagny
Şurası kesin: 2023’te tiping point’e gelmişim
2022 yılına baktım, yine öyleydi.
Demek ki bu yıl bana tuhaf bir şeyler olmuş.
Bir “Tipping Point”e (tepe noktası, taşma noktası) gelmişim.
Yani bir şeyler dolup taşmış ve bende bir şeyleri tetiklemiş.
Sadece ben değil Türkiye de ‘tipping point’e gelmiş
Buraya kadarki bölüm kendimle ilgiliydi.
Geliyorum Türkiye’ye…
Spotify’ın Türkiye için verdiği yılın en çok dinlenen şarkıcıları listesine baktım.
Semicenk, AKDO Lybel C5 ve Sezen Aksu…
Burada şaşırtıcı bir şey yok.
Ancak Spotify bu listeyi verirken hangi sanatçıyı hangi şarkısıyla listelemiş, ona bakınca çok ilginç bir şey dikkatimi çekti.
Listede Sezen Aksu’nun söylediği şarkıya dikkat
1. Semicenk: Batık Gemi
2. Akdo, Lvbel C5. SUbmariner
3. Sezen Aksu: Kaybolan yıllar.
Öyle sanıyorum ki, Spotify algoritması en çok dinlenen bu üç sanatçıyı bu yıl en çok dinlenen şarkılarıyla vermiş.
O zaman demektir ki, toplum olarak kolektif şuuraltımız Sezen Aksu’dan en çok “Kaybolan Yıllar”ı dinlemiş bu yıl.
Yani toplumsal bilinçaltı bu yıl “Şimdi bize kim verecek kaybolan yıllarımızı” diyor.
Geçen hafta demiştim, 90’ları özlüyoruz
Bir süredir yazıyorum.
Toplumda müthiş bir “90’lara özlem” duygusu var.
Spotify da bize bunu gösteriyor.
Sezen Aksu’nun bu şarkısı 1977 yılında çıktı.
Demek ki 45 yıldan fazla bir zamandır dinliyor toplum bu şarkıyı…
Ama Spotify başladığından beri Sezen Aksu ilk defa bu şarkıyla yıl sonu değerlendirmesine çıkıyor.
Sezen’in geçen yılki şarkısı neydi hatırlayalım
Sezen Aksu geçen yıl da yine yılın en çok dinlenilen sanatçısı sıralamasına üçüncü sıradan girmişti.
Peki 2023’te Spotify bize o listeyi hangi şarkıyla göndermişti?
Sıkı durun…
“Zalim…”
Arka arkaya yazalım.
Spotify dinleyicileri 2023’te Sezen Aksu ile birlikte “Zalim” diye haykırmış.
Silivri Mahkemeleri ve FETÖ polis, savcı ve yargıçlarıyla başlayan dönemin hülasası…
Zulüm…
Bu yıl da yine Sezen Aksu ile birlikte “Bize kaybolan yıllarımızı kim verecek” diye haykırıyor…
Biraz komplo teorisyenliği yapıp şunu söyleyemez miyiz?
Son iki yılda Türkiye’nin kolektif bilinçaltından ilahi bir mesaj veriyor…
Bilinçaltımızda yeni Türkiye out, eski Türkiye ise in
Yeni Türkiye diye 23 yıldır anlatılan masal bizi fena halde yordu.
Fena halde düş kırıklığına uğradık bu Yeni Türkiye hurafesinden.
O nedenle “Kaybolan yıllarımızı” arıyoruz…
Neyse ben yine kişisel şuuraltıma döneyim.
Bu yıl 26 bin 411 dakika müzik dinlemişim.
Bu da 440 saat ediyor.
Demek ki 365 günlük hayatımda 18 tam günlük bir zamanı müzik dinlemeye ayırmışım.
Geçen yıla göre iki bin dakika daha fazla müzik dinlemişim.
Covid döneminde yıllık müzik dinleme sürem 54 bin dakikaya kadar yükselmişti.
Spotify 2024 verileri hayırlara vesile olsun
Ne anlama geliyor yılda 26 bin dakika müzik dinlemek?
Spotify algoritmasının verdiği bilgiye göre dünyada en çok müzik dinleyen ilk yüzde 14’lük bölümde yer almışım.
Çok müzik dinleyince de bilinçaltım bana işte böyle tuhaf ve ilginç mesajlar vermeye başlamış.
Hayırlara vesile olsun…