Müthiş bir buluş: Bir gıda boyası, deriyi şeffaf yapıyor, içini görebiliyorsunuz

Stanford Üniversitesi araştırmacıları sıradan bir gıda boyası kullanarak farelerin derisini şeffaf hale getirip iç organlarını görmeyi başardı. Uygulamada insanda da işe yararsa, yaralanmalarda vücudun içi kesi yapmadan görülebilecek.

Bilim Teknoloji 6 Eylül 2024
Temsili kol içi damar (solda), deri altından kas lifleri görünüyor (sağda). Görseller: The Guardian, Stanford Üniversitesi

ABD’de Stanford Üniversitesinden bir grup araştırmacı laboratuvar faresinin derisine bir boya çözeltisi sürdü ve hiçbir kesi yapmadan çıplak gözle iç organlarını gördü.

Üniversitenin sayfasındaki habere göre deneyde kullanılan boya Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi onaylı bir gıda boyasıydı. Yani piyasada serbestçe satılıyordu. Bu boya farenin derisine sürüldüğünde, karaciğer, ince bağırsak, kör bağırsak ve mesane gibi iç organlar görünür hale geldi. Aynı zamanda farelerin beyinlerindeki kan akışı ve bacaklarındaki kas liflerinin ince yapıları da gözlemlenebildi.

Farenin boyadan önceki (solda) ve boyadan sonraki hali. İkincisinde iç organları görülebiliyor. Görsel: Science.org

Bu yöntem dokuların ışığı nasıl yansıttığıyla ilgili fizik prensiplerine dayanıyor. Boya, ışığın saçılmasını azaltarak derinin belirli dalga boylarında daha şeffaf görünmesini sağlıyor. Araştırma, deriye boya sürüldüğünde bu şeffaflığın oluştuğunu ve suyla yıkandığında ise derinin eski haline döndüğünü gösterdi.

Biyopsisiz tümör teşhisi, kolay dövme silme imkanı

Makale olarak science.org’da yayımlanan bu tekniğin insanlarda uygulanması durumunda biyolojik ve teşhis açısından birçok fayda sağlayabileceği düşünülüyor.

Araştırmacılar, bu yöntem sayesinde invaziv (delerek ya da keserek yapılan) biyopsilere gerek kalmadan deri altındaki tümörlerin tespit edilebileceğini öne sürüyor. Ayrıca, bu teknik kan alımını kolaylaştırabilir, röntgen ve tomografi gibi yöntemlerin yerini alabilir ve lazerle dövme silme işlemlerini daha mümkün hale getirebilir.

Ancak, bu teknik şu ana kadar sadece fareler üzerinde test edildi. İnsanlarda güvenli olup olmadığının belirlenmesi için daha fazla araştırma yapılması gerekiyor.