James Webb uzay teleskobunun son keşfi “çürük yumurta” gibi kokan gezegen

Bilim insanları James Webb Uzay Teleskobu'ndan elde edilen veriyi kullanarak uzak bir gezegenin atmosferini inceledi. Sonuç burnunuzun direğini kıracak cinsten!

Bilim Teknoloji 10 Temmuz 2024
Fotoğraf: Johns Hopkins

Bilim insanları James Webb Uzay Teleskobu’ndan elde edilen veriyi kullanarak kavurucu sıcaklıkların ve cam yağmuruna benzer yağışların hüküm sürdüğü ‘HD 189733 b’ gezegeninin atmosferini inceledi.

BBC.com’un haberine göre Jüpiter’de bulunan hidrojen sülfür bu gezegenin atmosferinin de çoğunu oluşturuyor. Hidrojen sülfür canlıların çıkardığı gazda da var.

Güneş sistemi dışında ilk kez görüldü

James Webb’in keşfi güneş sistemi dışındaki bir gezegende hidrojen sülfür bulunmasının ilk  örneklerinden biri. Nature dergisinde yayımlanan araştırmayı yöneten Johns Hopkins’ten astrofizikçi Dr. Guangwei Fu keşfi basit bir dille anlatıyor: “Burnunuz 1000 C’ye dayanabilse ve gezegenden güçlü bir çürük yumurta kokusu alırdınız.”

Hidrojen sülfür bize ne söylüyor

Hidrojen sülfür uzak gezegenlerin yabancı organizmalara ev sahipliği yapabileceğini gösteren gazlardan biri ancak araştırmacılar ‘HD 189733 b’nin Jüpiter gibi bir gaz devi ve çok sıcak olduğunu  için bu gezegende yaşam aramıyorlar. Ancak bulunan hidrojen sülfür gezegenlerin nasıl oluştuğunu anlamaya yönelik bir adım olduğu için önemli.

Uzak gezegenlerdeki kimyasalların analizinde yeni bir ufuk açan James Webb gökbilimcilerin gezegenlerin kökenleri hakkında daha fazla bilgi edinmelerine yardımcı oluyor. Dr Fu “James Webb astronomi alanında gerçekten devrim yaratıyor. Bize sağladığı veri beklentilerimizin de üzerinde” diyor.