Spotify dünyanın açık ara en büyük müzik platformu.
Bugün Cumartesi… Vaktiniz varsa Spotify’a girin ve “Ertuğrul Özkök” yazın.
Karşınıza birçok Ertuğrul Özkök çıkacak.
Bunlar biri hariç başkalarının benim adıma hazırladığı playlistler.
Benimki üstünde kavuniçi Ralph Lauren anoraklı fotoğraf olanı.
Ona basınca önünüze 20’den fazla playlist çıkar.
Hepsi benimdir.
Bir de “Ertuğrul Özkök sanatçı” yazan bir sayfa var.
İşte ona basarsanız karşınıza çok şaşırtıcı bir görüntü çıkacak.
Bu 2007 yılında çıkan bir Türk albümü…
Adı “Artakalan Zamanda…”
Hayatım boyunca en çok dinlediğim aryalardan oluşan bir karışık albüm.
Her aryanın arasında da yazdığım bir metin var.
Rahmetli Kenan Işık okuyor…
Spotify sanatçı sayfalarında onun bu platform üstünde en çok dinlenen şarkılarından beşini veriyor.
Benim sayfama bakarsanız orada bir aryanın karşısında 29 milyon 526 bin 559 rakamını göreceksiniz.
Bu rakamın anlamı şu:
Söz konusu arya 30 milyon kereye yakın dinlenmiş.
Yani sadece Spotify üstünde…
İçinizden “Nee, bir arya 30 milyon kere mi dinlenmiş…” diyen şüpheli bir ses yükselebilir.
Bir düşünün…
Aynı Spotify’da Sezen Aksu’nun en çok dinlenen şarkısı ‘Biliyorsun.’
85 milyon kere dinlenmiş.
Tarkan’ın Şımarık’ı 125 milyon.
Yerli ve milli müziğimiz türkülere geçelim…
İbrahim Tatlıses’in en çok dinlenen şarkısı ‘Mavişim.’
29 milyon 366…
Neşet Ertaş’ın Yalan Dünya’sı…
31 milyon…
Öyleyse nedir bu inanılmaz rakamın sırrı…
Anlatacağım.
Ama önce ‘Artakalan Zamanda’ plaklarının kısa hikayesini anlatayım.
Hayatımda bilinçli olarak ilk aryayı Paris’te 1973 yılında Visconti’nin “Venedik’te Ölüm” filmini seyretmek üzere kuyruğa girdiğimde dinledim.
Sinema salonunun karşısında bir plakçı dükkanı vardı ve orada olağanüstü bir parça çalıyordu.
Sıradan çıkıp plakçıya sordum.
Mahler’in “Ölmüş Çocuklar Şarkısı” adlı parçasıydı.
Dame Janet Baker söylüyordu.
O gün arya dinlemeye başladım.
Demek ki 50 yıldır dinliyorum.
Yıllardır çevremde herkese “Arya her insanının büyük keyifle dinleyeceği bir müziktir” diyor ama inandıramıyordum.
Sonunda 2007 yılında en sevdiğim aryalardan bir albüm yapmaya karar verdim.
Konuştuğum herkes “Türkiye’de kaç arya dinler ki” diye dudak büküyordu.
Bense ısrarlıydım.
Albümün içine de her arya ile ilgili duygularımı yazmayı planladım.
Bu metinleri ayrıca albüme Braille alfabe ile yazılmış sayfalar halinde de koymayı istiyordum.
Görme engellilerin de metinleri okumasını arzuluyordum.
O günlerde damadım olan Ercan Saatçi “Bunları bir sanatçıya okutalım” dedi.
Ve rahmetli Kenan Işık harika okudu…
Albüm çift plak olarak çıktı.
Birinde parçaların aralarında okunan metinler vardı, birinde yoktu.
Albüm bir anda müzik pazarında herkesi şaşırtacak şekilde patladı.
Ve tam 20 bin adet sattı.
Çift plak fiyatı olduğu için buna 40 bin satış olarak bakılıyordu.
Albüm haftalarca en çok satanların ilk 10’unda kaldı.
Hiç beklemediğim insanlardan beni hayretler içinde bırakan mesajlar alıyordum.
Onbeş yaşında çocuklar dinliyordu albümü…
Bunun üzerine 2013’te Artakalan Zamanda albümünün ikincisini yaptık.
Bu defa adı “Tek Kişilik Tarikat’tı…”
Selçuk Yöntem de metinleri harika okudu…
O albüm de 20 bin sattı.
Bütün geliri “Altı Nokta Körler Vakfı’na” verildi.
Düşünün, Ekşi Sözlük’te adıma açılmış sayfalarca mesaj var.
Hepsi beni yerden yere vuruyor.
Olumlu tek tük mesaj bu iki albümle ilgili.
Şunu düşünün.
İlk albüm 2007 yılında çıktı.
Yani Apple’ın iPod’u çıkalı altı yıl olmuştu.
İTunes’un altın yıllarıydı.
MP3 üstünden korsan müzik dinleme zirvedeydi.
Böyle bir dönemde bir arya CD’si (ikili olarak) 40 bin satıyordu.
Bu plak bir alamda Türkiye’nin arya ile tanışmasıydı…
Bugün artık Türkiye’de ciddi bir arya dinleyicisi var.
Şimdi geleyim, Spotify üstündeki albümümün dinlenme sayılarına…
Ben burada “sanatçı” olarak görünüyorum.
Çünkü albümün üstünde benim adım yazıyor.
Ama yaptığım iş en sevdiğim aryaların en sevdiğim sanatçılar tarafından yapılan yorumlarını seçmek.
Albümde en çok dinlenen parça Leo Delibes’in “Flower Duet’ (From Lakme) adlı parçası oldu.
Bu parçayı onlarca sanatçı seslendirdi.
Ama Spotify üstünde en çok Katherine Jenkins’ten dinlendi.
Katherine Jenkins’in sayfasına girerseniz onunkinin 27 milyon 844 bin defa dinlendiğini görüyorsunuz.
Benimki ondan neredeyse iki milyon daha çok dinlenmiş görünüyor.
Ama bu demek değil ki bu 30 milyon dinleme sadece benim albümün üstünden yapıldı.
Spotify algoritması aynı şarkı başka kaynaklarda dinlendiği zaman da hem oraya hem benimkine yazıyor.
Yani aslında bu parçanın çok az bölümü benim listem üstünden dinleniyor ama bana da yazıyor.
Ama şunu da belirteyim kendi şahsi playlist’lerimde cazdan sonra en çok dinleneni “Arias forever” adlı listem.
Anlatmak istediğim şu.
Müzik platformları ve dijital teknolojiler artık insanlara inanılmaz imkanlar açıyor.
Bundan 20 yıl önce benim böyle bir albüm yapmam mümkün değildi.
Evvelden sadece Türkiye’de satılan bir CD’ydi artık bütün dünyaya açık bir albüm.
Bu albüm Türkiye’de müzik dinleme çeşitliliğini de gösterdi.
Hep diyorum…
Türkiye’nin müziği artık türkü değildir.
Türkü Türkiye’nin müziklerinden biridir.
Hazır konu açılmışken dünyada Spotify üstünden en çok dinlenen aryaları da yazayım.
(1) Luciano Pavarotti: Turandot: Act III, Nessun Dorma, 96 milyon
(2) Luciano Pavarotti: Rigoletto, Act III, La Donna e mobile, 67 milyon
(3) Placido Domingo: La Traviata Act: Libiamone’lieti calici” 36 milyon
(4) Luciano Pavarotti: Caruso 36 milyon
(5) Maria Callas: Bizet: Carmen Act 1: L’Amour est un oiseau rebelle” 28 milyon
3 Aralık 2024 - Dün gece Türkiye’nin en prestijli ödülü tarihimizin en büyük başarısızlığına verildi
1 Aralık 2024 - Cumhurbaşkanı nerede konuşacak? Caminin avlusunda mı, minberde mi?
30 Kasım 2024 - Antakya’da 2000 yıl arayla ayakta kalan iki duvarın sırrı
29 Kasım 2024 - Master Chef sorusu: Bir Michelin şefinin tam teşekküllü kestane menüsü nasıldır?
28 Kasım 2024 - Rahmi Koç: İşadamıyım ama hayatım beş kuruş bile getirmeyecek üç işle geçiyor