Güreşte bir kota da İbrahim’den
Paris'in en güzel müzelerinden Orsay, resim tarihindeki bir dönüm noktasını canlandırıyor. 1874'te empresyonizmin doğuşuna tanıklık eden Paris Sergisi, şimdi yeniden canlanıyor.
Bir zamanlar tren garı olan Orsay, günümüzde dünyanın en önemli empresyonist tablo koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor. Paris’i ikiye ayıran Seine nehrinin sol yakasında bu görkemli müze, şimdi tarihi bir buluşmaya ev sahipliği yapıyor. Paris 1874: İzlenimciliğin İcadı sergisi bir dönem en revaçta akımının o günlerine ışık tutuyor. Sergide kimler yok ki? Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Claude Monet, Édouard Manet ve Camille Pissarro. Sergi, ziyaretçilerini işte bu büyük ressamların daha sonrasında adına empresyonizm denilecek akımın önde gelen isimlerinin o günlerine odaklanıyor. VR teknolojisiyle Nadar Stüdyosu yeniden ziyaretçilerin gözleri önüne serilecek.
Bugün Empresyonistler olarak bilinen 30 sanatçı, 15 Nisan 1874 akşamı fotoğrafçı Félix Nadar’ın Paris’te 35 boulevard des Capucines’deki stüdyosunda toplandıklarında, büyük ölçüde tanınmıyor ve mücadele ediyorlardı.Birçoğu, sanatsal liyakatin resmi hakemleri olan yıllık Académie des Beaux-Arts Salonu jürisi tarafından dışlanmış ve neredeyse çaresizlik içinde kendi bağımsız sergilerini açmaya karar vermişlerdi.
O zamanlar empresyonist olarak bilinmiyorlardı. Bu terim kısa bir süre sonra gazeteci Louis Leroy’un, Claude Monet’nin daha sonra heyecan verici yeni hareketin sembolik kurucu başyapıtı olarak selamlanan ‘Soleil Levant’ adlı izlenimine yönelik eleştirisinde bitmemiş kelimesinin alaycı bir eşanlamlısı olarak kullanmasıyla ortaya çıktı.
Nadar’ın 1989’da yıkılan stüdyosu hakkında çok az şey biliniyor ve ilk Empresyonist serginin fotoğrafları çekilmemiş olsa da, VR deneyiminin ortak yapımcısı olan Gedeon Media Group’un başkanı Stéphane Millière, stüdyoyu ve çevresindeki sokakları yeniden inşa edebilmek için mimarların planlarını, aydınlatma ve döşeme detaylarını ve hatta duvar kağıdı faturalarını takip ettiklerini söyledi.