Kadın sporcular ‘Barbie’lendi
Çinli yönetmen Shao Yihui’nin 'Her Story' filmi “Çin’in Barbie’si” olarak anılıyor. Kadın odaklı film 41 milyon dolar hasılatıyla Çin sinemasında yeni bir dönemin habercisi olarak yorumlanıyor.Kadınlar da kendi hikayelerinin anlatılmasını destekliyor
2023 yılına damgasını vuran Greta Gerwig imzalı ‘Barbie’ sıkı bir feminist anlatısı olarak tanıtıldı. Gerwig, Margot Robbie’nin başrolünde yer aldığı filmi sinema tarihinde en yüksek gişe hasılatı elde eden kadın yönetmen olarak tarihe geçti.
Ancak şimdi sıra başka bir yapıma geldi. Yakın zamanda Çinli kadın yönetmen Shao Yihui’nin yönettiği kadın hikayesini odağına alan ‘Her Story’ filmi Çin’de fırtına gibi esiyor. Hatta öyle ki “Çin’in Barbie’si” olarak anılıyor. Shao Yihui’nin ikinci uzun metraj filmi olan film, işsiz kalan bekar bir anne, kızı ve genç kadın komşusunun Şanghay’daki hayat mücadelelerini anlatıyor. Film iki hafta içinde 41 milyon dolar hasılat elde etti. Çinli gişe tahmin platformu Maoyan.com filmin 600 milyon yuan hasılatla yılın en çok kazanan filmi olmasını öngörüyor. Şu an bu unvan yine bir kadın yönetmen tarafından çekilen ve kadınların başrolde olduğu başka bir komedi filmine, ‘YOLO’ya ait.
Bu başarı Çin’de kadın yönetmenlerin kadın deneyimlerine odaklanan filmlerle ticari başarı kazandığı yeni bir eğilimi gözler önüne seriyor. Çin’de kadın hikayelerinin ana akım sinemada temsili 2021’de Jia Ling’in yönettiği ‘Hi, Mom’ filmiyle belirginleşmeye başladı. ‘YOLO’nun da yönetmeni olan Jia Ling’in filmi Çin’de ‘Yenilmezler: Son Oyun / Avengers: Endgame’in gişe gelirini geçerek 540 milyon yuanın üstünde hasılat elde etti. Bu başarı o dönemde Jia’yı dünyanın en çok hasılat yapan kadın yönetmeni yaptı; ama bu unvan şu an Greta Gerwig’e ait.
Araştırmacılar Çinli kadınların artan satın alma gücünün, yani “kadın ekonomisinin” son dönemde kadın başrollü filmlerin eşi benzeri görülmemiş başarısının temel etkenlerinden biri olduğuna inanıyor.
‘Hollywood in China: Behind the Scenes of the World’s Largest Movie Market’ adlı bir sektör kitabının yazarı Zhu Ying “Kadın izleyiciler Çin film endüstrisinin artık hitap etmeye çalıştığı değerli bir demografik grup haline geldi. Bu durum geleneksel olarak erkek egemen olan sektörde kadın yönetmenler için daha fazla fırsat yaratıyor. Kadınların satın alma gücü hikayelerinin nasıl anlatılacağı konusunda onlara daha fazla söz hakkı veriyor ve bu Çin sineması üzerinde kalıcı bir etki bırakacak” diyor.
Zhejiang eyaletinde 32 yaşında bir kadın, Luo Xinran filmi izlerken ‘Barbie’yle benzer hisler yaşadığını söylüyor: “Her iki filmde de benzer hisleri hissettim. Feminist ideolojinin basit ve erişilebilir temsili şimdiye kadar Çin sinemasında olmadığı için bu film çok daha ferahlatıcı.”
‘Her Story’ filminin cazibesi ABD, İngiltere ve Avustralya’da Çin diasporası arasında da kendini gösterdi; bu ülkelerdeki gösterimler kapalı gişe gerçekleşti. Avustralya’da filmi izleyen 29 yaşındaki Mia Wang Çinli kadın yönetmenlerin filmlerini desteklemek istediğini anlatıyor: “Kadın yönetmenlerin yarattığı filmlerle daha kolay bağ kurabiliyorum. Film sektöründe çok az sayıda Çinli kadın yaratıcı var.”