300 bin yıllık gizemli kafatası, bilinmeyen bir insan türüne işaret ediyor

Yeni bir araştırmaya göre, 300 bin yıl öncesine dayanan antik bir kafatası, şimdiye kadar bulunan hiçbir insan fosiline benzemiyor. Bu da insan soy ağacında yeni bir dalın açılabileceği anlamına gelebilir.

Bilim Teknoloji 15 Ağustos 2023
Çin'de bulunan kafatası.

Çin, İspanya ve Birleşik Krallık’tan araştırmacıların oluşturduğu bir uluslararası ekip, 2015 yılında Çin’in doğusundaki Hualongdong bölgesinde, Orta Pleistosen döneminin sonlarına ait olduğu düşünülen 15 örneğin yanı sıra bir kafatası keşfetti.

Bilim insanları, yaklaşık 300 bin yıl önce başlayan Geç Orta Pleistosen döneminin, modern insanlar da dahil olmak üzere insanın yakın akrabası kabul edilen homininlerin evrimi için çok önemli bir dönem olduğuna inanıyor. Hualongdong bölgesinde bulunan kafatası ise bilim insanlarının aklını öyle böyle karıştırmadı.

Çin’de keşfedilen diğer Pleistosen hominin fosillerinin sınıflandırması da aynı şekilde zordu ancak daha önceleri bu durum anomali olarak kabul ediliyordu. Şimdiki keşif ise son zamanlarda yapılan başka araştırmaların da katkısıyla, günümüz insanının Orta Pleistosen’in sonlarındaki evrimsel değişim hakkındaki bildiklerini yavaş yavaş değiştiriyor.

Araştırma ekibi tarafından 31 Temmuz’da Journal of Human Evolution’da yayınlanan çalışmada HLD 6 dedikleri bu kafatasındaki çene kemiğinin ‘beklenmedik’ olduğu ve mevcut hiçbir sınıflandırmaya girmediği tespit edildi. HLD 6’nın çene kemiğini, Pleistosen homininleri ve modern insanlarınkiyle karşılaştıran araştırmacılar, bu yapının her iki türün özelliklerine de sahip olduğu kanaatine vardı.

Buna göre Homo erectus’tan evrimleşen modern insan türü Homo sapiens’in çene kemiğine benzer bir şekle sahip olan HLD 6, yine Homo erectus’tan evrimleşen ancak başka bir kolu oluşturan Denisovalılar gibi bir çeneye sahip değilmiş gibi görünüyor.

12-13 yaşlarındaki bir çocuğa ait

Kafatası şekilleri çocuklar ile yetişkinler arasında farklılık gösterebildiğinden, çene kemiğinin ait olduğu bireyin yaşı da göz önünde bulunduruldu. Buna göre HLD 6’nın 12-13 yaşlarında bir çocuğa ait olduğu düşünülüyor. Araştırmacılar aynı türe ait karşılaştırabilecek bir yetişkin kafasına sahip olmasa da Orta ve Geç Pleistosen hominin kafataslarını kullandı.

İspanya’daki Ulusal İnsan Evrimi Araştırma Merkezi (CENIEH) yöneticisi ve aynı zamanda çalışmanın yazarı Maria Martinon-Torres, “HLD 6 gerçek bir çeneye sahip olmasa da Homo sapiens’te görülmesi beklenen birtakım özelliklere belli belirsiz sahip. Dolayısıyla Hualongdong, bu ilkel ve Homo sapiens benzeri özellikler gösteren canlının en eski fosiline ev sahipliği yapıyor” dedi.

Araştırmacılar, HLD 6’nın henüz tanımlanmamış bir gruba ait olduğunu ve modern insan özelliklerinin 300 bin yıl kadar önce, modern insanların Doğu Asya’da ortaya çıkmasından önce mevcut olabileceğini düşünüyor.

Bununla birlikte HLD 6’yı doğru bir şekilde sınıflandırabilmek için daha fazla araştırma yapılması gerekiyor.

En eski yamyamlık kanıtı: İnsanın akrabası Homininler 1.45 milyon yıl önce birbirini kesiyormuşEn eski yamyamlık kanıtı: İnsanın akrabası Homininler 1.45 milyon yıl önce birbirini kesiyormuş