Mısır kumlarının altında 41 milyon yıllık balina fosili bulundu

Paleontologlar Mısır'da yaklaşık 41 milyon yıl önce yaşamış küçük bir balina türü keşfetti. Firavun Tutankhamun'a ithafen Tutcetus rayanensis adı verilen bu balina türünün, çok kısa ve hızlı yaşadığı tahmin ediliyor.

Bilim Teknoloji 14 Ağustos 2023
Bu haber 1 yıl önce yayınlandı
Tutcetus'un 41 milyon yıl önce nasıl görünebileceğini tasvir eden bir illüstrasyon. Fotoğraf: Ahmed Mursi

Bilim insanları, Mısır’da çok sayıda antik balina fosilinin bulunduğu Wadi el-Hitan yakınlarında 41 milyon yıl önce yaşamış bir balina türünün fosiline rastladı. Paleontologların aktarımına göre ilk başta ne bulduklarını anlamakta zorlanmışlar.

Mansoura Üniversitesi Omurgalı Paleontolojisi Merkezi’nin (MUVP) kurucusu Prof. Hesham Sallam, ekibin başta bir kireçtaşı parçasında yaklaşık 55.8 ila 33,9 milyon yıl öncesini kapsayan Eosen dönemine dayanan bir tane diş bulmuşlar. Daha sonra dişin üzerindeki tortuları temizlerken bunun o zaman diliminde her zaman görülen bir şey olmadığını fark etmişler.

Balinaya Mısır firavunu Tutankhamun’un adına gönderme yaparak Tutcetus rayanensis adı verildi. Paleontologların böyle bir karar almasında firavunun mezarının da Wadi el-Rayan bölgesinde bulunmasının etkisi oldu.

Fotoğraf: Hesham Sallam

Sallam’ın ekibine göre basilosaurid diye bilinen soyu tükenmiş bir balina türü olan bu canlının, karada yaşayan diğer balinaların aksine suda yaşamaya başlayan ilk balinalardan olduğu düşünülüyor. Araştırmacılar Tutcetus’un Afrika’da tamamen suda yaşayan en eski balina türü olduğunu söylüyor.

187 kg ve 2,5 metre boyundaki balina ayrıca basilosauridae ailesinin de en küçük üyesi. Araştırmacılar, balinanın dişlerine yaptıkları analizden küçük mürekkep balıkları ve belki de kabuklularla beslendiği sonucuna ulaştı. Çalışmanın yazarlarından Abdullah Gohar, böyle bir beslenme şeklinin günümüzde varlığını sürdüren yunusunkilere benzer olduğunu söylüyor.

Balinanın dişleri ve kemikleri üzerinde çalışan ekip, bu canlının öldüğü sırada tam olgunluk dönemine yaklaştığını söylüyor. Dişlerin hızlı gelişimi ve küçük bir bedene sahip olması, daha sonraki basilosauridlere kıyasla Tutcetus’un daha kısa ve hızlı bir yaşamı olduğunu düşündürtüyor.

Bu sıralar basilosaurid fosillerinde bir bolluk yaşandığını söylemek de mümkün. Zira geçen haftalarda bilim insanlarının şimdiye kadar yaşamış en ağır hayvan olduğunu düşündüğü balina da bir basilosauriddi.

Canlılar tarihinin rekoru bu mu? Bu canlı, 40 milyon yıllık ve 340 tonCanlılar tarihinin rekoru bu mu? Bu canlı, 40 milyon yıllık ve 340 ton