Cengiz Han tek değil: Genetik mirasını geniş kitlelere yayan 10 erkek daha var

Asya'ya korku salan Moğol Hükümdarı Cengiz Han'ın 16 milyon erkeğin doğrudan atası olduğu neredeyse herkes tarafından biliniyor. 2015'te yapılan bir çalışma ise Cengiz Han'ın bu soy zenginliğine sahip tek kişi olmadığını gösteriyor.

Bilim Teknoloji 14 Ağustos 2023
Bu haber 1 yıl önce yayınlandı
16 milyon erkeğin Cengiz Han'ın soyuyla doğrudan bağlantılı olduğu biliniyor. Fotoğraf: Shutterstock

2003 yılında yapılan bir araştırmada Moğol Hükümdarı Cengiz Han’ın kromozom yapısının günümüzde yaşayan yaklaşık 16 milyon erkekte bulunduğunun tespit edilmesinden bu yana Cengiz Han’ın genetik becerisi eşsiz bir başarı olarak kabul ediliyor. Ancak üreme faaliyetleri üzerinden yüzyıllar bile geçse genetik etkisinden bir şey kaybetmeyen tek erkek de Cengiz Han değil. Genetikçilerden oluşan bir ekip tarafından 2015’de yürütülen bir çalışma, üretken soylar kuran bir avuç erkek daha buldu.

Nature News’in haberine göre, genetikçiler üretken soyları belirlemek için ‘Asya’ya yayılan 127 popülasyon içinden 5000’den fazla erkeğin Y kromozomunu analiz etti. Analiz edilen deneklerin 20’den fazlasının birbiriyle aynı 11 Y kromozom dizisini paylaştığını tespit ettiler. Bunlardan birinin Cengiz Han’a ait olduğunu düşünürsek geriye uzun ömürlü ve geniş bir alana yayılmış soy ağacı kuran 10 kişi daha kalıyor.

Peki bu süper üretken babalar kimlerdi? 10 kromozom dizisinden biri, başka bir çalışmada günümüz Çin’in kuzeyindeki 1.5 milyon erkekle ilişkilendirilen Giocangga adındaki 16’ıncı yüzyıl Qing Hanedanı hükümdarına atfediliyor. Diğer dokuz kişi ise şu anda gizemini koruyor.

Ancak bu erkeklerin, genomlarının en yaygın olarak görüldüğü bölgede yaşadığının varsayıldığını yazan Nature News, “Genetik dizilimlerdeki mutasyonları inceleyen bilim insanları, bu dokuz kişinin Orta Doğu’dan Güneydoğu Asya’ya kadar Asya’nın her yanına dağıldığını ve MÖ 2100 ila MS 700 yılları arasında yaşadıklarını tahmin ettiklerini’ belirtti.

European Journal of Human Genetics dergisinde yayımlanan çalışmada, bu erkeklerin, oğullarının ve torunlarının böylesine geniş çapta üremelerini sağlayan sosyal koşullar da ele alındı. Buna göre bu büyük genetik yayılmalar, güç sahibi erkeklerin birçok farklı kadından çocuk sahibi olduğu dönemde başladı. Nature News’de şöyle bir alıntı geçiyor:

MÖ 2100 ila MÖ 300 yılları arasında yaşamış atalar, hem yerleşik tarım toplumlarında hem de Orta Doğu, Hindistan, Güneydoğu Asya ve Orta Asya’daki göçebe kültürlerde varlığını gösterdiler. Bu kişilerin yaşadığı dönemler, Bronz Çağı’nda Asya’da Babiller gibi hiyerarşik, otoriter toplumların ortaya çıkışıyla örtüşüyor. Daha yakın zamana dayanan üç soyun ise Çin’in kuzeydoğusu ile Moğolistan’daki göçebe topluluklarla bağlantılı. Bunlar arasında Cengiz Han ve Giocangga ile bağlantılı soyların yanında, MS 850 civarına dayanan üçüncü bir soy da bulunuyor.

Diğer dokuz atayı belirlemek için daha fazla araştırma yapılması gerekiyor. Ancak kesin olan şu ki Cengiz Han genetik dizilimin tek kralı değil.

Hindistan dışındaki en eski köri kanıtı 2000 yıl öncesine dayanıyormuşHindistan dışındaki en eski köri kanıtı 2000 yıl öncesine dayanıyormuş