DNA’lardaki gizli ‘antik’ virüsler depresyonun sebebi olabilir

Hepimizin DNA'sında artık kullanmadığımız 'antik' bölgeler var. Bunlar daha çok eski zaman virüsleriyle mücadelenin izleri. Şimdi bir çalışmaya göre bu antik DNA'lar bazılarımızda ciddi ruhsal bozuklukların alttaki sebebi olabilir.

Bilim Teknoloji 23 Mayıs 2024
Bu haber 3 hafta önce yayınlandı

The Independent gazetesindeki habere göre İngiltere’deki King’s College’dan araştırmacılar antik enfeksiyonlardan kaynaklanan DNA dizilerinin beyinde bulunduğunu ve bazılarının şizofreni, bipolar bozukluk ve depresyon gibi rahatsızlıklara yatkın olduğunu tespit etti.

‘DNA’lardaki antik enfeksiyonlar’ ifadesiyle geçmişte atalarımızı hasta etmiş virüslerin genetik izlerinin, günümüzde bizim DNA’mızda hala bulunuyor olması anlatılmak isteniyor. Genomun yaklaşık yüzde 8’i yüzbinlerce yıl önce meydana gelen bu eski viral enfeksiyonların ürünleri olan ‘İnsan Endojen Retrovirüsleri’nden (HERV) oluşuyor.

Bu fosil virüslerin önemli bir işlevinin olmadığı ve basitçe ‘çöp DNA’ olduğu düşünülüyordu. Ancak bilim insanları bu fosil virüslerin DNA’nın neresinde bulunduğunu keşfederek hangi işlevlere sahip olabileceklerini anlamaya çalıştı.

Araştırmacılar, ruh sağlığı sorunları olan ve olmayan onbinlerce insanı içeren büyük çalışmalardan elde edilen verilerin yanı sıra 800 kişiden alınan otopsi örneklerinden elde edilen bilgileri inceledi.

Bazı genlerin HERV’lerin aktif hale gelmesini özellikle etkilediği bulundu.

HERV’lerin psikiyatrik bozukluklara yol açtığını gösteren ilk çalışma

Çalışmanın insan beyninde ifade edilen bir dizi özel HERV’in psikiyatrik bozukluklara yatkınlığa katkıda bulunduğunu gösteren ilk çalışma olduğu belirtiliyor.

Çalışmadaki araştırmacılardan King’s College Öğretim Görevlisi Dr. Timothy Powell, “Bu çalışma, psikiyatrik bozukluklar için genetik duyarlılığın modern insan genomunda bulunan eski viral dizilerin dışavurumu üzerindeki etkilerini nasıl sağladığını değerlendirmek için yeni ve sağlam bir yaklaşım kullanıyor” dedi.

King’s College’da araştırma görevlisi Dr. Rodrigo Duarte de psikiyatrik bozuklukların önemli bir genetik bileşene sahip olduğunu ve genomun birçok bölümünün duyarlılığa kademeli olarak katkıda bulunduğunu bildiklerini belirterek ”Çalışmamızda, genomun HERV’lere karşılık gelen kısımlarını araştırabildik ve bu da psikiyatrik bozukluklarla ilgili beş dizinin tanımlanmasına yol açtı” dedi.

ABD Northwell Health’teki Feinstein Tıbbi Araştırma Enstitüsünün araştırmacılarından Dr. Douglas Nixon ise şunları söyledi: “Bu eski virüslerin ve psikiyatrik bozukluklara karıştığı bilinen genlerin daha iyi anlaşılmasının, ruh sağlığı araştırmalarında devrim yaratma ve bu durumları tedavi etmek ya da teşhis etmek için yeni yollar bulma potansiyeline sahip olduğunu düşünüyoruz.”