İklim değişikliği dünyanın ayarlarını bozdu: Günler uzadı

Bilim insanları iklim değişikliğinin dünyanın dönüş hızını yavaşlatarak günleri uzattığını tespit etti. Kutup buzları eriyince Ekvator bölgesinde deniz yükselmiş, bu da dünyanın dönüş hızını yavaşlatmış.

Bilim Teknoloji 16 Temmuz 2024
Günlük birkaç milisaniyelik uzama insanlar tarafından algılanamaz ancak teknolojik araçları etkiler.

İnsan faaliyetlerinin neden olduğu iklim değişikliği öyle boyutlara ulaştı ki zamanı da bozdu! ABD, İsviçre ve Kanada’dan araştırmacılar iklim değişikliğinin dünyanın dönüş hızını yavaşlatarak günleri uzattığını tespit etti.

Bulguları “Proceedings of the National Academy of Sciences” dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları dünya yüzeyinde 1900’den sonra meydana gelen kütle değişimleri gözlemlerini ve bilgisayar ortamında yeniden yapılandırmalarını kullanarak Grönland ve Antarktika’daki buz tabakalarının erimesinin gezegenin dönüş hızına etkilerini inceledi.

Dünya artık daha ‘şişman’

Araştırmacılar Grönland ve Antarktika’daki buz tabakalarının erimesiyle ekvator çevresinde daha fazla su kütlesi oluştuğunu kaydederken bu durumun dünyayı daha şişkin hale getirerek dönüş hızını yavaşlattığını ve günlerin bu sebeple uzadığını belirtti.

Dünyanın dönüş hızının yavaşlama oranının 1900-2000 arasında yüzyıl başına 0,3 ile 1 milisaniye arasında değiştiğini bulan araştırmacılar bu oranın 2000’den bu yana buzulların erimesinin hızlanmasıyla 1,3 milisaniyeye yükseldiğini vurguladı.

Rapora göre gezegeni ısıtan kirlilik artmaya devam ederse okyanusların ısınması ve Grönland ile Antarktika’daki buz kaybının hızlanması durumunda bu süre uzayacak. Araştırmacılar dönüş hızının yavaşlama oranının önümüzdeki yıllarda 1 milisaniye bandında seyredeceğini kaydederken sera gazı emisyonlarının azalmaması halinde bu oranın 2100’e kadar 2,6 milisaniyeye yükselerek gün uzunluğunu etkileyen en büyük faktör olacağını söyleyerek uyardı.

Raporun yazarlarından NASA’da görevli Surendra Adhikari “Sadece 200 yıl içinde dünyanın iklim sistemini o kadar değiştirmiş olacağız ki bunun dünyanın dönüş şekli üzerindeki etkisine tanık oluyoruz” dedi.

Zaman ölçümü son derece hassas atomik saatlerle yapılıyor. Bir günün tam zamanı (Dünya’nın kendi etrafında bir kere dönmesi), ay gelgitleri ve iklim etkileri gibi bazı faktörler nedeniyle değişebiliyor.

Araştırmacılar gün uzunluğundaki değişimin milisaniyeler ölçeğinde olsa da bunun hassas zaman tutmaya dayanan internet trafiğini, finansal işlemleri ve GPS sistemlerini aksatmak için yeterli olduğunu aktardı.

İklim değişikliği şiddetli türbülansların sayısını artırıyorİklim değişikliği şiddetli türbülansların sayısını artırıyor