İstanbul Bienali’nin küratör seçiminde şeffaflık tartışması
31 Mart öncesinde İstanbul'da yaşanan belediye başkanlığı yarışıyla ilgili sanat gazetesi The Art Newspaper, kültür odaklı bir yazı yayımladı. Yazıda İmamoğlu'nun yeniden seçilmek için kültürü 'lokomotif' olarak gördüğünü anlatılıyor.
Belediye politikalarında ve gelecek vaatlerinde kültür-sanat politikalarını merkeze alan İstanbul Büyükşehir Başkanı Ekrem İmamoğlu'na dışarıdan bir göz bakıyor. Gazeteci Ayla Jean Yackley İmamoğlu'nun kültür politikalarını yazdı.
Adaylar açıklanıyor, tartışılıyor, vaatler veriliyor…Türkiye’nin gözü 31 Mart yerel seçimlerinde. İstanbul da seçim yarışının en çetin merkezi. Türkiye seçim gündemine hazırlanırken belediye başkanı adaylarının vaatleri de konuşuluyor. Tabii kültür politikaları da.
The Art Newspaper’dan da dışarıdan bir gözle İstanbul seçimlerine özel bir yazı geldi. Financial Times, NewYorker gibi yayınlara yazan gazeteci Ayla Jean Yackley İstanbul Belediye Başkanı İmamoğlu’nun yeniden seçilmek için kültürü ‘lokomotif’ olarak gördüğünü yazdı.
İmamoğlu’nun bugüne kadar yaptıklarını yazan Yackley, yazısında kadim kentin miras alanlarını restore ederek ve modern sanat mekanları açarak Ekrem İmamoğlu’nun kampanyasının merkezine kültürü koyduğunu söylüyor.
İmamoğlu’nun “Bu şehrin binlerce yıldır ürettiği kültürel mirası korumak… Sunabileceğim en önemli vizyon. Bundan asla vazgeçmeyeceğim” sözüne de yer veren yazar, İmamoğlu için “muhalefetin geçen yılki parlamento ve cumhurbaşkanlığı seçimlerini kaybetmesinin ardından Avrupa’nın en büyük şehrinin kontrolünü elinde tutmak için zorlu bir savaşla karşı karşıya” diyor.
Ayla Jean Yackley 2019’da göreve başlayan İstanbul belediye başkanının geçmiş kültür politikalarını ve yaptıklarını şu şekilde ele almış:
📌 “2019’dan beri İmamoğlu şehrin Bizans dönemi duvarlarını, bir Osmanlı kalesini ve şu anda müze olarak hizmet veren bir gaz fabrikasını restore ederek şehrin 35.000 kayıtlı miras alanının birçoğunu restore etti. Şehir Haliç’teki bir tersaneyi bu yılın başlarında çağdaş sanat müzesine dönüştürmeyi planlıyor.”
📌 “Konuya yakın bir kaynağa göre 7 milyar dolarlık belediye bütçesinin yaklaşık yüzde biri kültür projeleri için ayrıldı. İmamoğlu İstanbul’un hazinelerini koruma çabalarının kampanyasının merkezinde olduğunu söyledi.”
📌 “23 Ocak’ta açıldıktan sonraki ilk hafta sonu 10.000’den fazla kişi Dinamik Göz: Optik ve Kinetik Sanatın Ötesinde sergisini ziyaret etti. Küratörlüğü Tate Modern’den Valentina Ravaglia’nın yaptığı sergi Alexander Calder, Frank Stella ve 20. yüzyılın ortalarında ortaya çıkan optik sanatın diğer öncülerinin çalışmalarını içeriyor.”
📌 “İmamoğlu’nun kültürel miras departmanı tarafından restore edilen 19. yüzyıldan kalma bir askeri fabrikada (Feshane Artİstanbul) yer alan Tate Modern’den geniş bir yeni gösteri görevdekinin bu tür girişimlere verdiği önemi gösteriyor. Londra müzesinin koleksiyonundan 95 eserden oluşan Dinamik Göz: Op ve Kinetik Sanatın Ötesinde bir Türk belediyesinin ev sahipliği yaptığı en büyük uluslararası sanat sergisi.”
Batı dünyası özellikle 2000’li yıllarda arka arkaya kültür alanında hamleler yapan İstanbul’u dünyanın sanat merkezlerinden biri olarak kabul etmeye başladı. İstanbul Modern’nin açılması, Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi, İstanbul Bienali, şehrin 2010’da Avrupa Kültür Başkenti olması, şehrin kültür hattının şehre yayılması, canlı bir sanat ortamının ortaya çıkmasını sağladı. Bu durum özellikle Batılı turistler için İstanbul’u kültürel anlamda bir cazibe merkezi haline getirdi.
2023’te İstanbul’a gelen 16 milyon 51 bin 324 yabancı turist arasında, İstanbul’u, dünyadaki sanat merkezlerinden biri olması nedeniyle tercih edenler de var. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olarak İmamoğlu’nun kültür sanat ile ilgili yatırımları bunun için ciddiyetle takip ediliyor.