Avustralya’da felaket: Nehir ölü balıklarla kapandı
Avustralya'da bir müze bütün dünyanın gündeminde. Önce sadece kadınlara açık bir sergi düzenledi. Mahkeme 'Ayrımcılık yapma, sergiyi erkekler de gezebilsin' deyince sergiyi kadınlar tuvaletine taşıdı. Şimdi o resimlerin sahte olduğu ortaya çıktı.
Avustralya’nın güneyinde Tazmanya adasındaki MoNA müzesi bir skandalla çalkalanıyor. Hobart kentinde hem klasik hem de çağdaş sanat eserlerini barındıran müzede sergilenen Picasso tablosunun sahte olduğu ortaya çıktı. Tazmanyalı zengin iş insanı David Walsh’ın koleksiyonuna ev sahipliği yapan müzedeki Picasso imzalı eserin aslında küratör tarafından çizildiği anlaşıldı. Serginin küratörü Kirsha Kaechele müzenin sahibi Walsh’ın da eşi. Avustralya bu çok boyutlu skandalı konuşuyor. Üstelik bu müzenin ilk skandalı da değil. Müze bir süre önce de bu sergiye erkek ziyaretçi almamasıyla gündeme gelmişti.
Avustralya basını iddiaları dillendirirken gelen baskılara daha fazla dayanamayan küratör Kirsha Kaechele tabloyu kendisinin resmettiğini kabul etti. Kaechele’nin küratörlüğünü yaptığı Ladies Lounge sergisi 2020 yılında açılmıştı. Sadece kadınlardan oluşan izleyicilere erkek hizmetçiler tarafından şampanya ikram edilmişti. Sahte Picasso tablolarının sergilendiği sergi sadece kadınlar tarafından ziyaret edilebiliyordu. Yerel mahkemenin ayrımcı bulup erkekleri de kabul etmesi gerektiğine karar vermesinin ardından sergilenen eserler müzedeki kadınlar tuvaletine taşınmıştı. Dava Tazmanya’nın Ayrımcılık Karşıtı Yasasını ihlal ettiği için serginin cinsiyet ayrımcılığı yaptığını iddia eden Avustralyalı tarafından açılmıştı.
Mahkemede Kirsha Kaechele serginin “tarih boyunca belirli alanlara girmesi yasaklanan kadınların yaşadığı deneyimlere yanıt” olduğunu savunmuştu. Ancak şimdi çok daha büyük bir sorunla karşı karşıya. MoNA, sahteciliklerini kabul etmeden önce Kaechele’nin eserleri bir zamanlar Picasso’nun sevgilisi olduğunu iddia ettiği büyük büyükannesinden miras aldığını söylemişti. Tablolardan biri de İspanyol ressamın ‘Manet’den Sonra Çimenlerde Öğle Yemeği’nin (1961) kopyası.
Kirsha Kaechele’in sahteciliği sadece Picasso’yla sınırlı kalmamış. Müze Ladies Lounge’da sergilenen antika mızraklarla Danimarka Kraliçesi Mary’ye ait olduğunu söylediği bir halının da orijinal olmadığını kabul etti. Medyadan gelen baskılarla eserlerin sahte olduğu itiraf eden küratör Kaechele sanatseverlerden özür dilemekle yetindi.