İKSV Bienali’nde yönetim değişikliği: Bige Örer ayrılıyor
2024'teki Venedik Bienali'nde 60. Uluslararası Sanat Sergisi'nde Türkiye'yi Gülsün Karamustafa temsil edecek. Sanatçı bienal için özel bir iş üretecek. Sanatçının eseri; göç, sürgün, etnisite, cinsellik ve toplumsal cinsiyet ve diğer birçok sosyo-politik olgu gibi kritik meselelerle ilgilenecek.
Adriano Pedrosa küratörlüğünde, 20 Nisan-24 Kasım 2024 arasında gerçekleştirilecek Venedik Bienali’ndeki Türkiye Pavyonu’nda gerçekleştirilecek 60. Uluslararası Sanat Sergisi’nde, Gülsün Karamustafa’nın bienale özel üreteceği yeni bir eser sergilenecek.
İstanbul Bienali ve İKSV Güncel Sanat Projeleri Direktörü Bige Örer, Gülsün Karamustafa’nın Türkiye Pavyonu sanatçısı olarak davet edildiğini söyleyip “Sanatçının çokkatmanlı sanat pratiği, Adriano Pedrosa’nın küratörlüğünü üstlendiği Yabancılar Her Yerde başlıklı ana serginin kavramsal çerçevesiyle de bağlantılı olarak yerinden edilme ve göç, sürgün ve etnisite, cinsellik ve toplumsal cinsiyet ve diğer birçok sosyo-politik olgu gibi zamanımızın en kritik meseleleriyle ilgileniyor. Türkiye Pavyonu’nun küratörü olarak, Gülsün Karamustafa ile uzun süreli bir işbirliğine ve bu alanda hem yerel hem de uluslararası düzeyde önemli bir tecrübeye sahip Esra Sarıgedik Öktem ile çalışacak olmaktan da son derece memnunuz” dedi.
2022-2024 Danışma Kurulu’nda Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kültür ve Sanat İşletmesi Genel Müdürü Özalp Birol, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Öğretim Üyesi Nilüfer Ergin Doğruer, sanatçı İnci Eviner, küratör ve Fiorucci Art Trust Direktörü Milovan Farronato ve Sanat Dünyamız dergisi editörü, sanat yazarı Fisun Yalçınkaya yer alıyor.
Venedik Bienali 60. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu, İKSV koordinasyonunda, Dışişleri Bakanlığı himayesinde ve Kültür ve Turizm Bakanlığı katkılarıyla gerçekleştiriliyor. Türkiye Pavyonu, 21 destekçinin katkılarıyla Venedik Bienali’nin iki ana sergi alanından biri olan Arsenale’de 2014-2034 yılları arasında tahsis edilen mekânda yer alıyor.
Gülsün Karamustafa, 50 yılı aşkın sanat pratiğinde resim, enstalasyon, video ve performans üretimlerine eğildi; göç, yerellik, kimlik, kültürel farklılık ve toplumsal cinsiyet gibi konuları ele aldı. Karamustafa, kişisel ve tarihsel anlatılardan doğan, malzeme ve metodoloji açısından çeşitlilik gösteren yapıtlarında, özellikle Türkiye’nin modernleşme sürecindeki sosyal ve siyasal adaletsizlikleri göz önüne serdi. Yerinden edilme ve hafıza meseleleri, yapıtlarında sıklıkla gündeme geldi. Karamustafa, yeni nesil sanatçılara ilham vermeye devam ediyor.
Karamustafa, İstanbul, São Paulo, Gwangju, Kiev, Singapur, Havana, Selanik, Sevilla gibi birçok uluslararası bienale katıldı. Sanatçının kişisel sergilerinin düzenlendiği kurumlar arasında SALT Beyoğlu ve Galata, Hamburger Bahnhof-Museum für Gegenwart, Van Abbemuseum, IVAM Institut d’Art Modern, Atina Ulusal Çağdaş Sanat Müzesi, Kunstmuseum Bonn, Lunds Konsthall, Salzburger Kunstverein, Kunsthalle Fridericianum ve Museum Villa Stuck sayılabilir.
Karamustafa’nın eserleri Centre Pompidou, Tate Modern, Solomon R. Guggenheim Müzesi, Şikago Çağdaş Sanat Müzesi, Musée d’Art Moderne, Van Abbemuseum, Ludwig Museum, MUMOK, Wien Museum, Varşova Modern Sanat Müzesi, EMST Ulusal Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul Modern Sanat Müzesi ve Arter gibi kurumların koleksiyonlarda yer alıyor.