Wagner’in başyapıtı ‘Uçan Hollandalı’ yıllar sonra yeniden AKM’de
Büyük halk ozanı Aşık Veysel'in aile koleksiyonu, Atatürk Kültür Merkezi'nde açılan bir sergiyle gün yüzüne çıktı. Sergide Metin Erksan'ın yönettiği Veysel'in hikayesini anlatan ve bir dönem sansürlenen 1952 yapımı 'Karanlık Dünya' filmi de ilk kez sansürsüz haliyle gösterilecek.
Aşık Veysel 50. ölüm yıldönümü kapsamında çeşitli etkinliklerle anılmaya devam ediyor. Anma etkinliklerinin yanı sıra UNESCO da 2023 yılını “Aşık Veysel Yılı” ilan etmişti. Aşık Veysel’i anma etkinlikleri kapsamında İstanbul yeni bir sergiye ev sahipliği yapmaya başladı. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın katkılarıyla 7 Nisan’da açılan ‘Veysel Gider, Adı Kalır’ sergisi, 23 Nisan’a kadar AKM’de sürecek. Sergi açıldığı ilk iki gün yoğun ilgi gördü.
Serginin açılışında konuşan Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Özgül Özkan Yavuz, Aşık Veysel’in zor bir hayat sürdüğünü belirterek, “Küçük yaşta görme yetisini kaybetmesine rağmen gönül gözüyle görmeyi bilmiş, kendine has ezgileri ve söyleşileriyle birlikte aşıklık geleneğimizin en önemli temsilcilerinden olmayı başarmış” dedi.
Sergide ayrıca Aşık Veysel’den ilham alınarak Orhan Peker’in Alper Çınar’ın ve ressam Yusuf Toprak’ın eserlerinin ilk kez izleyicilerle buluşuyor. Konu hakkında bilgi veren Yavuz, “Bir de Braille alfabesiyle hazırlanan ‘Basında Aşık Veysel’ kitabı tiyatro sanatçılarımız tarafından seslendirildi. Sesli versiyonunu da ilk defa burada sizlerle buluşturmuş olacağız. Senaryosunu Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun yazdığı, Metin Erksan’ın yönettiği 1952 tarihli içerisinde Aşık Veysel’imizin yer aldığı ‘Karanlık Dünya’ filmini de burada izlemek mümkün olacak. Sanıyorum bu film, orijinal haliyle ilk defa sergileniyor. Hem de ilk defa bir sergi içerisinde bir araya geliyorlar.” dedi.
Açılış sonrası açıklama yapan Aşık Veysel’in torunu Nazender Süzer Gökçe de sergiyle ilgili “Sergide usta fotoğrafçıların ıslak imzaları ile dedemin kadim dostu Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Eren Eyüboğlu’nun yağlı boya tablolarıyla birlikte dedeme ait taş plak, 45’lik plaklar, kasetler ve CD’leri, bugüne kadar yayımlanmayan kitaplarının bir kısmını sergiliyoruz. Salonun girişinde heykeltıraş Alper Çınar tarafından yapılan Aşık Veysel heykeli ve Yunus Toprak tarafından dedemin vefatından saatler sonra alınan orijinal yüz maskı, ilk kez Veysel dostlarıyla buluşacak. Bugünün bizim için ayrı bir önemi daha var. Dedem, 79 yaşında bedenen aramızdan ayrıldı. Bu ayrılışın arkasından 50 yıl geçti. Fakat dedemi rehber olarak gören görme engelli dostlarımız için hiçbir eseri, hayatı, Braille alfabesine çevrilmedi. Eşim Gürsel Gökçe ile ‘Basında Aşık Veysel’ kitabını, Braille alfabesi ve sesli kitap olarak çıkardık, bakanlığımızın desteğiyle. Bugünkü tanıtımın akabinde kitaplarımız ve görme engelli dostlarımız için kütüphanelerde yerlerini alacak” dedi.
Serginin küratörü Erkan Doğanay ise projede Aşık Veysel’in hayatının tüm aşamalarının kronolojisini hazırlamaya çalıştıklarını söyleyerek, “Aşık Veysel, yedi yaşından evvel görme yetisini kaybetmeden önce düşüp avuç içini kanatınca sadece o kırmızı rengi hatırlıyor. Tüm hayatı boyunca bildiği tek renk kırmızı. Biz de bu serginin ana rengini inşa ederken kırmızıdan yola çıktık. Belki bir duygusal yaklaşım olabilir Aşık Veysel ile. Bir de biliyorsunuz onun aşıklığı bir tarafa, Anadolu dediğimiz coğrafyanın toprağın bir mayası. Belki de geçtiğimiz yüzyılın, en önemlilerinden birisi” değerlendirmesinde bulundu.
Beatles tarihini yeniden yazdı: 60 yıllık video ortaya çıktı