Taylor Swift’in turne filminin fragmanı çıktı: 26 milyon dolarlık bilet satıldı
İngiltere'de yapılan bir araştırmaya göre 2023 kadın şarkıcıların dinlenme oranları ve başarılarıyla rekorlar kırdığı bir yıldı. Ancak ülkenin müzik endüstrisinin büyük başka bir sorunu var: Yarınlara miras kalacak yeni hitler çıkaramıyorlar...
Beyonce, Taylor Swift, Miley Cyrus… Geçen sene birbirinden ünlü kadın müzisyenlerin albümlerini, dünya çapındaki turnelerini, kırdıkları rekorları konuştuk. Kadın sanatçılar dünya genelindeki listelerde başarılı olsa da özellikle İngiltere’de single listesinde rekorlarla dolu bir yıl geçirdiler. 1952’den bu yana bir numarada en çok kadın sanatçıların yer aldığı bir yıl oldu 2023.
52 haftanın 31’inde kadın sanatçılar tek başlarına ya da diğer müzisyenlerle birlikte listenin zirvesinde yer aldı.
Örneğin Miley Cyrus… Ocak ayında yayınladığı ‘Flowers’ şarkısı tüm dünyada büyük ilgi çekip hit haline geldi. Hayranlar şarkıcının son hitinin ayrıldığı eşi Liam Hemsworth’a gönderme olduğunu düşünüyordu. Sözleriyle kendini sevmeye ve bağımsızlığa davet eden şarkı o kadar sevildi ki kırık kalplerin 2023 yılındaki motivasyonu oldu. Sonucunu aldı, 198 milyon dinlenme sayısına ulaştı.
Ancak sosyal medya platformlarında da yer bulan şarkı bu başarısına rağmen yılın en çok satan 10 albümü arasında yer almadı. The Weeknd’in iki yıl önceki en büyük hit derlemesi ‘The Highlights’ birinci sıradaydı, Taylor Swift’in 2022 albümü ‘Midnights’ ise ikinci sıradaydı.
İngiliz Fonografik Endüstrisi bu rakamlarla 2023’ü kadınlar için milat yılı olarak tanımladı, en çok satan şarkıların yedisinin kadın sanatçılara ait olduğunu söyledi. Kurumun başkanı Jo Twist de başarıyı takdir etti, kutlanmalı dedi ama rehavete kapılmamak, bu başarının istikrarlı bir şekilde tekrarlanması için çalışmak gerektiğini de söyledi.
Kadın şarkıcılar için başarılı bir yıldı 2023. Ancak bu İngiltere’deki müzik endüstrisinin dikensiz gül bahçesi olduğu anlamına gelmiyor. Zira bir başka dikkat çeken sorun var…
Lewis Capaldi, Olivia Rodrigo ve Ed Sheeran gibi genç sanatçıların yeni albümlerinin veya teklilerinin hepsi Elton John, Eminem, Fleetwood Mac ve Abba’nın “en iyi” koleksiyonlarının gerisinde kaldı. İlk 10’daki tek yeni isim Taylor Swift’in ‘1989 (Taylor’un Versiyonu)’ adlı albümüydü. Ancak bu albüme de yeni denemez, zira çalışma şarkıcının 2014’teki şarkılarının telif hakları nedeniyle yeniden yayınlanan aslında eski bir kayıt.
Bu durum BBC müzik muhabiri Mark Savage’nin dikkatini çekti. Gazeteci durumun nedenini insanların teknolojinin de etkisiyle özgünlükten uzaklaşan müzikler yerine klasikleri tercih etmesi olarak açıkladı. Ancak bu da yeni bir soruyu akıllara getirdi: Geleceğin klasikleri nasıl doğacak?
Bir başka müzik yazarı Patrick Clifton bu durumun İngiliz müzik endüstrisi için kriz olduğunu yazdı, durumu şu sözlerle açıkladı:
“Yeni nesil sanatçılar iki, beş veya 10 yıl içinde konser ve festival biletleri satın alacak hayran kitleleri oluşturmuyor ve bu nesil müzik hayranları yaşlanınca kültürümüzde her yerde olacak şarkıları popülerleştirmiyor.”
Clifton’a göre başarılı sanatçıların iki özelliği var. Sosyal medyada hayranlarla etkileşimli bir ilişki geliştirebilenler ve repertuarlarındaki şarkıları tekrar tekrar söylemekten çekinmeyenler.
Aslına bakarsak İngiltere’de 2023 müzik endüstrisi için başarılı bir yıldı. Zira 179.6 milyar şarkı dinlendi, 10 milyon albüm CD olarak satıldı. Ancak yine de çevrimiçi dinleme platformları sektörü ele geçirdi. İngiliz Fonografik Endüstrisi’nin (BPI) verilerine göre platformlar pazarın % 87.7’sini oluşturuyor, bu da beş yıl öncesine göre % 63.6 artış anlamına geliyor. İngilizler yarınlara yeni klasikler bırakmayı başarabilecek mi yoksa nostaljinin sıcak kollarına mı koşacaklar, zaman gösterecek.