Noel gecesi, yani 24 Aralık’ı 25’e bağlayan gece Fransa ikinci bir devrim yaşadı.
Adı “Fransız Metaverse Devrimi idi…”
O gece devrimciler yine Versailles Sarayı’na girdi.
Ama giyotin kurup kafa kesmek yerine bir 3D augmented reality stüdyosu kurdular.
Şimdi size bu ikinci Fransız devrimini ve o geceyi anlatıyorum.
Bu sadece Fransa’yı değil bütün dünyayı, sizin hayatınızı da etkileyecek küresel bir devrimdi.
Fransa’nın Jean Michel Jarre adlı uluslararası bir müzisyeni var.
Konser dünyasına “mega show” kavramını getiren müzisyendir.
Bir elektronik müzik dâhisidir.
Kariyerine 1979 yılında Paris’te Concorde meydanındaki devasa konserle başladı.
1990 yılında 14 Temmuz bayramı için yine Paris’te Defense meydanında yaptığı mega show’u iki milyon kişi izledi.
Müzik tarihinde sayısal bir rekordu.
“Oxygene” adlı plağı ve şovu dünya müzik ve konser tarihinin taşlarından biridir.
İşte o Jean Michel Jarre geçen 24 Aralık gecesi Versailles Sarayı’nda sadece kendi kariyerinde değil dünya müzik şovu tarihinde bile yeni bir dönem açtı.
Bu yıl Versailles Sarayı’nın 400’ncü yılı.
Jean Michel Jarre 75 yaşında.
İşte dünyaca tanınan bu sarayın en ünlü salonu “Galerie des Glaces”ta (Aynalar Salonu) metaverse teknolojisinin ilk “artırılmış gerçeklik” konserini verdi.
Jean Michel Jarre Versailles Sarayı’nda ilk mega show’unu 1993 yılında yapmıştı.
Ama o konser sarayın demir parmaklıklarının dışında yapılmış ve 200 bin kişi izlemişti.
Şimdi aynı Jarre’ın sarayın içine girmesine izin verildi.
Ama bir şartla…
Müzik şovunu yapacağı Aynalar Salonu’na sadece 600 kişinin girmesine izin verilmişti.
Bunlar gerçek kişilerdi. Ayrıca galerinin her tarafı cam pencere ve kristal avizelerle dolu olduğu için salonlara ağır teknolojik malzeme sokulmayacak, dekora dokunulmayacaktı.
Peki bu tarihi konser sadece 600 kişi için mi yapılacaktı?
Hayır…
Tam aksine yüz bin, hatta milyonlarca insana açık bir konser olacaktı.
Müzik tarihinde bir ilk denenecekti bu konserde.
Konser canlı salonda bulunan 600 gerçek kişi tarafından izlenecekti.
Konserin bir de “artırılmış gerçek izleyicileri” olacaktı ki…
Bunların sayısını bilmek mümkün değildi.
Bir de Fransız televizyonunda bildiğimiz “canlı yayınla” klasik TV izleyicisine ulaşacaktı.
Ancak tarihin bu konseri bir devrim olarak nitelemesini sağlayan sanal seyirciye ulaşması oldu.
Çünkü bu şov çok özel teknolojilerle yayınlanacaktı…
Ama buna “canlı yayın” demek yanlıştı.
Canlı yayın “kitle iletişim araçları” döneminin kavramıydı.
Bu yeni şovu izlemenin adı artık “realtime” olacaktı.
Yani aynı anda ve orada olarak.
Bir “Ubiquite” olayı yani.
Salonun her tarafı camla kaplı olduğu için buralara dekor sokmak mümkün değildi.
Bunun için Las Vegas’ta yeni açılan Sphere’de olduğu gibi “virtual bir dekor” yaratıldı..
Dediğim gibi, bir anlamda Sphere’de kullanılan teknolojiye çok benzeyen bir şekilde salonun içinde metaverse bir alem yaratıldı.
Dikkat edin “dekor kurulacaktı” demiyorum, çünkü o da eski bir kavram.
Ve Show, “VRrOOm” adlı, Fransızların geliştirdiği bir platform tarafından yayınlandı…
Program Fransa’nın dijital alandaki know how’ının da bir gösterisiydi.
Metaverse alemde giydirilen salonun görüntüleri gerçekten etkileyiciydi.
Versailles aslında ilk müzik devrimini yaşamıyordu.
Oradaki ilk müzik devrimini yapan ünlü besteci Jean Baptiste Lully idi.
Orkestrayı ilk defa salonun dibine yerleştirerek konser konseptine büyük yenilik getirmişti.
İşte bu salonda Jean Michel Jarre bu konser için hazırlanan çok özel bir “realite mixte” başlığıyla orkestrayı ve müziği yönetti.
Bu çok özel ve çok hafif bir başlıktı ve müziği yöneten kişiye hem galerideki gerçek seyirciyle, hem de konseri platform üzerinden gerçek zamanlı izleyen sanal seyircilerle ilişkide olmayı sağlıyordu.
Bu hafif başlık NASA ve Fransız Hava Kuvvetleri tarafından satın alındı ve yakında cerrahlar onu araştırmalarda kullanmaya başlayacak.
Jean Michel Jarre o gece onu zirveye taşıyan ve bir kült haline gelen “Oxygene” adlı albümünden ve “Equinox” adlı yeni albümünden parçalar çaldı.
28 Eylül 2023 günü Las Vegas’taki Sphere’de yani Küre’de U2 konseri ile başlayan devrim Noel gecesi uzaktan katılımcılarla ikinci aşamasına girdi…
Çok yakında bir Coldplay veya Taylor Swift konserini “VRrOOm” tipi bir platform üzerinden salonun içinden aldığımız biletle izleyebileceğiz.
Tabii aynı şeyi Old Trafford veya Emirates stadında kombine biletle veya Miami Heats NBA maçında, Kaseya Center’da Acun Ilıcalı’nın özel koltuklarının hemen yanında bir biletle İstanbul’dan da seyredebileceğiz.
Evet Noel gecesi Versailles Sarayı’nda yaşanan bu devrim konser spor müsabakası veya protesto mitinglerinde yepyeni bir dönemin kapısını araladı.
Biliyorum Türkiye’nin gündemi Filistin, iki yumruk ve Fenerbahçe ama…
Dünyada böyle şeyler de oluyor…
Ben de kendimi tutamayıp yazıyorum işte…
24 Kasım 2024 - Çanakkale 116. Er Eğitim Alayında 50 yıl önce çekilen bir fotoğrafın hikayesi
23 Kasım 2024 - Hadise’nin yeni şarkısıyla gelen eski Türkiye özlemi: ‘Biz bizeydik nostaljisi’
22 Kasım 2024 - Ufuk Uras’a sordum: Devlet beye o soruyu sordun mu?
20 Kasım 2024 - Son anket: Türk halkı böyle bir Milli Eğitim Bakanı istemiyor
19 Kasım 2024 - Yılın son profil analizi: Hakan Fidan’a elini veren kaç parmağını kaybeder?