Kevin Spacey setlere geri döndü
Yüzüklerin Efendisi'nin Aragorn'u Viggo Mertensen, geçtiğimiz günlerde Vanity Fair dergisiyle bir röportaj yaptı. Hollywood'a, film eleştirmenlerine ve endüstriye dair konuşan Mortensen, 'Yeşil Rehber' filmi ile ilgili merak edilenleri de yanıtladı.
Kimimiz onu ‘Yüzüklerin Efendisi’nin Aragorn’u olarak tanıyor, kimimiz ‘Şark Vaatleri’ndeki (Eastern Promises) unutulmaz performansı ile hatırlıyor. Üç farklı Oscar adaylığı bulunan ünlü oyuncu Viggo Mortensen, bir yandan oyunculuk yapmaya devam ederken bir yandan da yükselen bir yönetmen olarak dikkat çekiyor. Hem başrol oyunculuğunu hem de yönetmenliğini üstlendiği 2020 yapımı ‘Düşüş’ (Falling) filminden sonra 2024 yapımı ‘Ölüler Acımaz’ (The Dead Don’t Hurt) ile de bir kez daha hem ekran karşısında hem de yönetmen koltuğundaydı.
Röportajlarla arası iyi olan oyuncunun son röportajı, geçtiğimiz günlerde Variety Fair’da yayınlandı. Film yaparken yaşanan ekonomik zorluklardan, günümüz eleştirmenlerinin “endişe uyandıran” durumundan ve 2018 yapımı Yeşil Rehber (Green Book) filmiyle ilgili konuşan oyuncu; Hollywood’a dair samimi düşüncelerini dile getirmekten hiçir zaman çekinmediğini söylüyor.
Mortensen, ne kadar iyi hazırlanırsanız hazırlanın iyi bir film yaparken -çekim planınız ne kadar iyi olursa olsun- her zaman küçük ve büyük boyutlu sorunlarla karşılaşacağınızı söylüyor. Yönetmen bakış açısıyla konuyu değerlendiren Mortensen, finansman bulma konusunda şanslı olan yönetmenlerden.
Her iki filminde de finansman bulmada şanslı olduğunu söyleyen Mortensen, konuyla ilgili “Film yapmak böyle bir şey. Ama finansman çok zor. ‘Düşüş’te (Falling), bağımsız bir film için tipik olan şeyi yapmak zorundaydık: birçok farklı yerden finansman bulmak. ‘Ölüler Acımaz’ (The Dead Don’t Hurt) ile neredeyse tüm finansmanı tek bir yerden, Meksika’daki Talipot Studio’dan Regina Solórzano’dan bulduğumuz için alışılmadık derecede şanslıydık. ‘Düşüş’ü izlemişlerdi ve yönetmen olarak benimle çalışmak istiyorlardı, elimdeki birkaç farklı senaryoyu okudular ve bunu çok beğendiler ve böylece kesenin ağzını açtılar” dedi.
Bugünlerde bu durumun pek alışıldık bir durum olmadığına değinen Mortensen, bir sonraki deneyiminin bu kadar sorunsuz olmasını beklemiyor. Yine de “Ama asla bilemezsin” diyor ve deyim yerindeyse enseyi karatmıyor.
Yıldız oyunu Viggo Mortensen, eleştiri yazılarına önem verdiğini dile getiriyor. Her ne kadar günümüz eleştirmenlerini yeterli bulmasa da filmin kaderini biraz da eleştirmenlere bağlayanlardan. Eleştiri yazılarında eleştirel düşünce adına yapılanların giderek zayıfladığından bahseden oyuncu; eleştirmenlerin film tarihi, filmlerin nasıl yapıldığı gibi konularda yeterli bilgiye sahip olmadığını düşünüyor ama tüm eleştirmenlerden de umudu kesmiş değil:
“Genel olarak eleştirmenler film tarihi ve filmlerin nasıl yapıldığına dair belli bir anlayışa sahip değiller. Seviye gerçekten çok düşük. Yine de içlerinde bazı iyi eleştirmenler var diyebilirim. Ben, hem bir yönetmen hem bir yapımcı olarak yapılan eleştirilere çok dikkat ediyorum. Bu, benim için filmlerimde oynatacağım oyunculardan çok daha önemli. Çünkü filmin kaderi, iyi yayılıp yayılmayacağı, sinema salonlarında izlenip izlenmeyeceği gibi pek çok şey eleştirmenler tarafından nasıl karşılandığına bağlı”
Gelelim birçok kişi tarafından merak edilen bir başka meseleye: ‘Yeşil Rehber’. Eşcinsel bir siyahi klasik müzik sanatçısı (Mahershala Ali) ile İtalyan-Amerikalı şoförünün (Viggo Mortensen) 60’lı yıllardaki arkadaşlığını konu alan filmin prömiyeri Eylül 2018’de Toronto Uluslararası Film Festivali’nde yapılmıştı.
Film, ödül sezonunun gözdesi -ya da en azından yarışmacısı- olmaya adaydı. ‘Yeşil Rehber’, En İyi Film ve En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu dallarında Oscar almanın yanı sıra En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Özgün Senaryo ve En İyi Film Kurgusu dallarında da adaylık almıştı. Ancak haftalar geçtikçe, ödülleri toplasa dahi ‘Yeşil Rehber’in eskiden sahip olduğu itibarında çatlaklar ortaya çıkmaya başladı. Film, hem beklentilerin hem de gişe rakamlarının altında kaldı.
‘Yeşil Rehber’ ile ilgili de konuşan Mortensen, “Film yapım ekibinin bir parçası olarak, stüdyonun filmin tarihsel olarak doğru olmadığı ya da bir şekilde adil olmadığı yönündeki samimiyetsiz eleştirilerden bir şekilde korktuğunu görmek beni hayal kırıklığına uğrattı.” dedi.
Yapım stüdyosunun yalanlamalar konusunda daha cesur davranması gerektiğine inanan Mortensen, yaşadığı bu hayal kırıklığının filme dair motivasyonunu da etkilediğini söylüyor. ‘Yeşil Rehber’ hakkında konuşurken her röportajda bu konuya değinmek zorunda kaldığını söylüyor. Aylar süren, sürekli aynı konuları konuştuğu röportajlar yapmak zorunda kalışı Mortensen’in canını oldukça sıkmış.
“Orada bir şey yok çocuklar. Bu gerçek bir ilişkiye dayanıyor. Bu gerçek bir hikaye! İyi bir hikaye üstelik. Neden sürekli cevap vermek zorundayım bilmiyorum.” demiş ama yine de her sorana cevap vermiş.
Gerçekleri, kötü söylentileri ve yanlışlıkları ortadan kaldırmak için elimizden geleni yapmamız gerekeni söyleyen Mortensen, bunun ancak gerçekleri konuşarak yapılabileceğini ve ‘işe yararsa yarayacağını’ söylüyor. “Eğer işe yaramazsa da en azından denemişsinizdir”