Güneşin 30 milyar katı büyüklüğünde bir kara delik

Bilim Teknoloji 2 Nisan 2023
Bu haber 1 yıl önce yayınlandı

Evrendeki bütün galaksilerin merkezinde devasa kara delikler olduğu artık kabul gören bir teori, üstelik bu teori sık sık gözlemlerle de doğrulanıyor. Bu kara delikler ‘Gargantuan’ olarak adlandırılıyor İngilizcede; çünkü mesela işte son olarak Durhan Üniversitesi’nden bilim insanlarının gözlediği kara delik bizim güneşimizin kütlesinden yabaca 30 milyar kez daha büyük bir kütleye sahip. İnsanın gözünün önünde canlandırması zor bir durum, bizim güneşimiz bize göre zaten dev bir yıldız (evrensel ölçekte dev değil, hatta oldukça küçük) ve hepimiz o sayede varız. Şimdi bu kütlenin 30 milyar katını hayal etmek çok zor; o dev karadeliğin yaratttığı kütle çekimi koca bir galaksiyi etrafında döndürüyor ki o galakside de zaten milyarlarca başka yıldız var. Bu dev kara deliklerin evrenin ilk dönemlerinde oluşmaya başladıklarına, dev galaksileri yuta yuta bu kadar büyük hale geldiklerine inanılıyor. Bu devasa kara delikleri keşfettikçe evrende bildiklerimizin miktarının ne kadar az olduğunu da görüyoruz. Önümüzdeki dönemde astro fizik ve evren modelleri baştan sona değişmeye aday.

Modern dünyayı var eden adam: Muhammen Attala