Harika ama bir o kadar tuhaf: Okyanusta daha önce hiç görülmemiş bir virüs keşfedildi

Okyanusların güneş ışığı gören yüzeylerinde görünen yeni bir virüs türü bulundu. Latincede hem harika hem de tuhaf anlamlarına gelen 'mirus' olarak adlandırılan mirusvirüsler, dev virüslerle ve herpesvirüslerle akraba.

Dolayısıyla bilim insanlarının bu yeni keşfi, uçuğun karanlıkta kalan evrimsel tarihini aydınlatmaya yardımcı olabilir.

Bilim Teknoloji 25 Nisan 2023
Bu haber 1 yıl önce yayınlandı
Yeni virüs, 2009 ila 2013 yılları arasında yapılan Tara Ocean projesi kapsamında keşfedildi.

Bilim insanları Nature dergisinde yayımladıkları çalışmada yeni keşfettikleri mirusvirüsler hakkında bilgiler verdi. Buna göre mirusvirüsler, Duplodvaniria adlı bir virüs alemine ait. Duplodvaniria, halk arasında uçuk olarak da bilinen herpes simpleks virüsü gibi herpesvirüsleri de içeren geniş bir çift sarmallı DNA virüsü türü.

Mirusvirüsler, Tara Ocean keşif gezisi kapsamında toplanan verilerin taranması sonucu tespit edildi. Bu proje sayesinde 2009 ila 2013 tarihleri arasında dünya çapında 200’den fazla yerden 35 binden fazla virüs, alg ve plankton örneği toplandı. Genetik materyallerin de tasnif edildiği proje, bilim insanlarına üzerinde çalışacakları çok sayıda veri ve pek çok yeni tür keşfi için fırsat tanıdı.

Evrimsel mirasları herpesvirüslerle bağlantılı olsa da mirusvirüs genlerinin çoğu dev virüslerine benziyor. Bununla birlikte araştırmacılar daha önce hiç görülmemiş bu virüs grubunun oldukça benzersiz olduğunu söylüyor.

Neyse ki insanlar, mirusvirüslerin ilgi alanına girmiyor. Bu yeni keşfedilen virüs sadece tek hücreli planktonlara bulaşabiliyor. Bilim insanları buradan yola çıkarak herpesvirüslerin atalarının da bir zamanlar denizdeki tek hücreli organizmaları enfekte ettiği kanaatine vardı. Herpesin şimdiye kadar insanlığın yarısını enfekte etmeyi başardığını göz önünde bulundurursak bunun epey mütevazı bir başlangıç olduğunu söyleyebiliriz.

Çalışmanın yazarları, 2019’da keşfettikleri bu yeni virüsün henüz kültürünün yapılmadığını, viral partiküllerinin görüntülerinin mevcut olmadığını ve bu virüsleri henüz okyanuslardan başka yerlerde incelemediklerini dile getirdi. Dolayısıyla yeni virüs hakkında daha öğreneceğimiz çok şey var.

Bebeklerin kirli bezlerinde daha önce bilinmeyen binlerce virüs varmışBebeklerin kirli bezlerinde daha önce bilinmeyen binlerce virüs varmış