James Webb birinci yılını böyle kutladı: Kollarını açan genç yıldızlar

NASA, 12 Temmuz'da James Webb Uzay Teleskobu gözlemlerinin birinci yıldönümü şerefine yıldız doğumunu daha önce hiç görülmemiş bir şekilde gösteren çarpıcı bir görüntü yayımladı. James Webb, bir yıl boyunca yakaladığı görüntülerle evreni daha iyi anlamamıza yardımcı oldu.

Bilim Teknoloji 14 Temmuz 2023
Bu haber 1 yıl önce yayınlandı
Yıldız doğumları daha önce hiç böyle görülmemişti. Fotoğraf: NASA

James Webb Uzay Teleskobu (JWST), Dünya’dan 390 ışık yılı uzakta bulunan Rho Ophiuchi yıldız sistemindeki genç yıldızların doğum anını yakaladı.

Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü’nden JWST proje bilimcisi Klaus Pontoppidan, “JWST’nin Rho Ophiuchi görüntüsü, yıldızların yaşam döngüsündeki çok kısa bir döneme yeni bir netlikle tanıklık etmemizi sağlıyor. Bizim Güneş’imiz uzun zaman önce buna benzer bir evre yaşadı ve şimdi başka bir yıldızın hikayesinin başlangıcını görebilecek teknolojiye sahibiz” dedi.

Görüntünün tam hali

Görüntüde, bu yıldız yuvasındaki yaklaşık 50 genç yıldızın bazılarından fışkıran jetlerin çevredeki yıldızlararası gaza çarparak hidrojen molekülünün kırmızı renkte parlamasına neden olduğu görülüyor. Tüm bu olaylar, genç yıldızlar kendilerini oluşturan gaz ve tozdan geriye kalanlardan meydana gelen doğum kozalarından kurtulurken meydana geldi. Bu da parlak jetleri yeni doğmuş bir bebeğin kollarını ilk kez açmasına eşdeğer bir görüntü sunuyor.

Bölgedeki yıldızların çoğu Güneş’e benzer ya da ondan daha küçük boyutlarda olsa da, Güneş’ten çok daha büyük bir yıldız görüntünün alt kısmında görünüyor. Bu S1 adındaki büyük mavi yıldız çevresindeki parlak sarı toz bulutunu temizlemiş.

Yıldız doğumunu yeni bir perspektifte sunan bu görüntü, ilk yılında bizleri büyüleyen JWST’nin daha gösterecek çok şeyi olduğunu ortaya koyuyor. NASA yöneticisi Bill Nelson, “JWST, sadece bir yılda toz bulutlarının içine bakarak ve evrenin uzak köşelerinden gelen ışıkları yakalayarak insanlığın kozmosa bakışını değiştirdi. Her yeni görüntü yeni bir keşif ve dünyanın dört bir yanındaki bilim insanlarına bir zamanlar hayal edemeyecekleri soruları sorup yanıtlama gücü veriyor” dedi.

James Webb Teleskopunun harikalarıJames Webb Teleskopunun harikaları