Taters ile tanışın: NASA’nın derin uzaydan Dünya’ya gönderdiği ilk videodaki kedi

Gelecekteki uzay keşiflerinde Dünya ile iletişimin çok daha hızlı sağlanması için yapılan çalışmalar başarı göstermeye devam ediyor. Taters adlı sarmanın 15 saniyelik videosu 31 milyon kilometre uzaktan Dünya'ya gönderildi.

Bilim Teknoloji 20 Aralık 2023
Tekir kedi Taters. Fotoğraf: JPL-Caltech/NASA

O uzaya çıkan ilk kedi değil, malum bu şerefe 1963’te Félicette adındaki bir Fransız kedisi nail olmuştu. Ama Taters adındaki sarman kedinin tartışmasız bir ilke imza attığı gerçek: Uzaydan gönderilen ilk kedi videosuna konu oldu.

Nereden esti bu derseniz NASA’nın geçen ay fırlattığı Psyche görevinde lazer iletişim deneyi yapıldı. Deney kapsamında neredeyse 31 milyon kilometre uzaktan Dünya’ya bir video gönderildi. Taters ultra yüksek çözünürlüklü videoda bir kanepenin üzerinde uzanmış, lazerden gelen kırmızı noktayı yakalamaya çalışırken görülüyor.

İlk kez lazer aracılığıyla derin uzaydan bir video gezegenimize gönderildi. Bir gün lazer aracılığıyla iletişim yöntemi, insanlar Mars gibi yerlere gidip de uzay araştırmalarının sınırlarını zorlarken veri, görüntü ve videoların hızlı bir şekilde Dünya’ya iletilmesini sağlamak için kullanılabilir. Lazer, NASA’nın görevlerinde kullandığı geleneksel radyo dalgalarından 10 ila 100 kat daha hızlı veri gönderebiliyor.

15 saniyelik bu video yakın kızılötesi lazerle şifrelenerek Psyche uzay aracından California Teknoloji Enstitüsü Palomar Gözlemevi’ndeki Hale Teleskobu’na ışınlandı. Video 11 Aralık’ta gözlemevinde indirildi ve her kare NASA’nın California’daki Jet İtki Laboratuvarı’nda canlı canlı yayınlandı. İletim sırasında Psyche ile Hale arasındaki mesafe Dünya ile Ay arasındaki mesafenin 80 katıydı. Lazerin Dünya’ya ulaşması sadece 101 saniye sürdü.

Taters’ın videosu Psyche fırlatılmadan önce uzay aracına yüklenmiş. Jet İtki Laboratuvarı’ndan Ryan Rogalin, “Milyonlarca mil uzaktan videoyu iletmesine rağmen çoğu geniş bant internet bağlantısından çok daha hızlı gönderdi” diyor. Araca eklenecek videonun kedi olarak seçilmesinin sebebi de sosyal medyada kedi memelerinin çok popüler olması. Gerçi kedi videoları daha önce de popülerdi. NASA’ya göre Kedi Felix çizgi filminin bir biblosu da 1928’lerde televizyonun test yayınlarında kullanılmış.

NASA’dan Pam Melroy, “Bu başarı, gelecekteki veri iletim gereksinimlerimizi karşılamada kilit unsur olarak optik iletişimi geliştirme kararlılığımızı gösteriyor. Bant genişliğimizi artırmak gelecekteki keşif ve bilim hedeflerimize ulaşmak için çok önemli bir yere sahip. Bu teknolojinin gelişmesini ve gelecekteki gezegenlerarası görevler sırasında iletişim kurma biçimimizi dönüştürmesini dört gözle bekliyoruz” dedi.

Psyche’nin en önemli görevlerinden biri bu olsa da diğer en önemli görevi Mars ve Jüpiter yörüngeleri arasında kalan metal asteroide giderek insanlığın bu göktaşı hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak var. Uzay aracı bunun için önümüzdeki altı yıl boyunva yaklaşık 2.2 milyar yol kat edecek. Bu asteroit için bunca emek sarf edilmesinin bir sebebi göktaşının 10 kentilyon dolar etmesi. Bu miktar aklınızda canlanamıyor olabilir, biz kısacası tüm insani koşullarda yaşatabilecek bir miktar diyoruz.

Çin'den lazer silah teknolojisinde büyük atılım iddiası: Sonsuza kadar çalışabilecekÇin’den lazer silah teknolojisinde büyük atılım iddiası: Sonsuza kadar çalışabilecek