Dünyaya müjde: 46 yıllık uzay yolcumuz Voyager 2 nihayet tekrar sinyal verdi

NASA mühendisleri, Voyager 2 uzay aracıyla iletişimlerinin kesilmesine neden olan hatalı bir komut gönderdi. Ajansın derin uzay istasyonunun yardımıyla aracın taşıyıcı sinyalini tespit edebildi. Şimdi hedef, araca doğru komutu yollayarak tekrardan teması sağlayabilmek.

Bilim Teknoloji 2 Ağustos 2023
Voyager 2, Güneş Sistemi'nin dört dev gezegenini de yakından inceleyen tek uzay aracı olma unvanını taşımaya devam ediyor. Fotoğraf: NASA

Jüpiter ve Satürn’ün görüntülerini yakalamak üzere 1977 yılında fırlatılan Voyager 2, bu süreçteDünya’dan en çok uzaklaşan insan yapımı cisim haline geldi.

NASA mühendisleri, 1977’deki fırlatış öncesinde Voyager 2 üzerine çalışırken. Fotoğraf: NASA

Voyager 2 ve ikizi Voyager 1, dış Güneş Sistemi’ndeki gezegenleri ve uyduları keşfetmek üzere birkaç hafta arayla fırlatılmıştı. Voyager 2,  güneş sistemi’nin çeperinde yıldızlar arası uzaya geçmiş halde görevine devam ediyor. Dünya’ya uzaklığı yaklaşık 20 milyar kilometre.

Jüpiter’in bir uydusunu, Uranüs’ün 10 uydusunu ve Neptün’ün beş uydusunu keşfettikten sonra 2018’de yıldızlararası uzaya fırlatılan Voyager 2, Güneş Sistemi’nin dört dev gezegenini de yakından inceleyen tek uzay aracı unvanını taşımaya devam ediyor.

Ne var ki 21 Temmuz’da Voyager 2 görevinde yer alan bir NASA çalışanının uzay aracına yanlış komut göndermesi sonucunda aracın anteni Dünya’dan 2 derece uzağa çevrildi. Bunun sonucunda 12 milyar milden daha uzakta olan Voyager 2 ile temasımızı kaybettik. İyi haber şu ki görev ekibi hiç beklemediği bir şekilde uzay aracının taşıyıcı sinyalini tespit edebildi.

Sinyal işe yaramazsa ekim ayını beklemek zorundalar

NASA’nın Kaliforniya’daki Jet İtki Laboratuvarı’na göre, bundan sonraki aşamada ajansın evrenin dört bir yanındaki görevlerle iletişim kurmasını sağlayan devasa radyo antenlerinden oluşan Derin Uzay İstasyonu, Voyager 2’nin antenine ulaşma umuduyla doğru komutu ışınlayacak. Voyager 2 Dünya’dan öylesine uzak ki Dünya’dan gönderilen yazılım komutları ışık hızında bile uzay aracına ancak 18 saatte ulaşıyor.

Ajans, Canberra’daki dev çanağın anten aracılığıyla iletişim kurma ihtimalinin düşük olduğunu söylüyor. Bu çaba da boşa çıkarsa, ekip uzay aracının otomatik olarak sıfırlanacağı ve iletişimin yeniden kurulabileceği ekim ayına kadar beklemek zorunda kalacak.

Voyager uzay araçları uzayda geçirdikleri 46 yılda çok sayıda aksaklıkla karşı karşıya kaldı. Voyager 1, Jüpiter’e doğru yol alırken yanlışlıkla yedek radyo alıcısına geçmiş, mühendisler bunu değiştirdiğinde de ilk alıcısı yanmıştı. Voyager 2’nin de Satürn’ün yanından geçtikten sonra yağlama maddesinin eksikliği sebebiyle kamera platformu sıkışıp kalmıştı.

Pek çok mühendisin diğer NASA görevlerine geçmesi ve geriye Voyagerlara ve yazılımlarına aşina az sayıda yaşlı personel kalmasının ardından bu uzay araçlarını uçurmak aynı zamanda bir sanat haline geldi.

Satürn de cepte: James Webb dört dev gezegeni de görüntülediSatürn de cepte: James Webb dört dev gezegeni de görüntüledi