Broadway'in en uzun soluklu gösterisi 'Operadaki Hayalet/The Phantom of the Opera', 35 yılın ardından son kez sahnelendi. Bugüne kadar yaklaşık 20 milyon kişi tarafından izlenen müzikal, artık maliyetleri karşılayacak kadar hasılat yapmaması nedeniyle sahnelere veda ediyor.
Geçen hafta Broadway’de perdeler bir veda için son kez açıldı. Andrew Lloyd Webber’in uzun soluklu gösterisi ‘Operadaki Hayalet /The Phantom of the Opera’ 35 yılın ardından son kez sahnelendi.
İlk olarak Ocak 1988’de sahnelenen gösteri, bu zamana kadar 20 milyondan fazla izleyiciye ulaştı ve 14 bin defa sahnede sergilendi. 35 yılda 1.3 milyar doların üzerinde hasılat elde eden prodüksiyonda 400’den fazlası oyuncu dahil olmak üzere tahmini 6 bin 500 kişi istihdam edildi.
Yüzü ciddi şekilde şekil bozukluğuna uğramış bir müzik dehasının, Paris Operası’nda hayalet olarak bilinen ve yetenekli soprano Christine’e karşı takıntılı aşkını konu eden eserin final kararı şaşkınlık da yarattı. Adeta Brodway’in demirbaşı olan gösterinin vedasının esas nedeni ekonomik gerekçeler.
Büyük prodüksiyonlu bu gösterinin, pandemi döneminde zorunlu olarak verilen aranın ardından haftalık işletme maliyetleri 1 milyon dolara yaklaştı. Ancak çoğu zaman bu maliyetleri karşılayacak kadar hasılat yapmıyordu. Şaşalı kostümleri, geniş oyuncu ve orkestra kadrosuyla maliyetli bir müzikaldi. Hal böyleyken böylesine gösterişli bir yapımın para kaybetmeden Broadway’deki yerini koruması imkansız hale geldi.
Veda gecesi de bir o kadar özeldi. Veda gecesinde 35 yıl boyunca performans sergileyen aktörlerin yanı sıra Lin-Manuel Miranda ve Glenn Close’un da aralarında bulunduğu isimler de vardı. Yaklaşık iki buçuk saat süren son performans, defalarca alkışlarla kesintiye uğradı. Gösterinin müziklerini yazan besteci Andrew Lloyd Webber, final perdesinden sonra performansı üç hafta önce ölen oğlu Nicholas’a ithaf ederken, “Tüm bu yaptıklarımız… Gerçekten inanılmaz” diyerek son 35 yılı kısa ama öz bir şekilde anlatıyordu. Gösterinin ardından projede bugüne kadar yer almış herkes özel bir kutlama için bir araya geldi.
Ancak bu vedanın, müzikal tiyatro tarihinde yerini koruyacak kadar özel olduğu da bir gerçek. Broadway’in efsanevi şovu, performansı izleyen herkesin hafızasında yer etti ve belki de ileride yeniden sahneleneceği günleri bekleyecek. Bu kadar uzun süredir devam eden bir gösterinin vedasının ardından kapıları geri dönüş olmaksızın tamamen kapatmak da çok zor. Haliyle Brodway’in ikonik şovu, New York’a geri dönecek mi sorusu da merak ediliyor. Müzikalin yapımcısı Cameron Mackintosh kapıyı kapatmıyor: “Elbette bir noktada… Ama şovun dinlenme zamanı geldi.”
Bu vedadan en çok etkilenenlerden biri kuşkusuz Operadaki Hayalet dahil çok sayıda başarılı Broadway yapımının bestecisi ve yazarı olan Andrew Llyod Weber’di. Ünlü besteci ve yazar The New York Times gazetesine bir yazı yazarak vedayı ve oğlunun kaybını anlattı. Yazının tamamı burada.