Filmekimi günlüğü: Kaptanın seyir defterinde insanlık sınıfta kalıyor
Filmekimi'nde bugün, 'Sömürgeciler'de 1901'de Şili'deki Selk’nam soykırımını, 'Kara Kutu'da günümüzde bir apartmanda oturanlar arasındaki güç mücadelesini, 'Kötülük Diye Bir Şey Yok'ta ekolojik yıkıma direnmek isteyenleri izleyeceğiz.
Cannes Film Festivali’nin ilgi gören filmlerinden biriydi ‘Sömürgeciler’. Felipe Gálvez ilk filminde tarihe tanıklık etmemizi istiyor. Ama tanıklık edeceğimiz bu olay, Şili’nin kolektif hafızasından silinsin diye her şeyin yapıldığı 1901’teki Selk’nam soykırımı.
Zengin toprak ağası Menendez adına çalışan üç adamın hikayesi üzerinden medeniyet ve sömürge ilişkisinin kanlı canlı anlatımı film. Cannes için büyük bir keşifti, Filmekimi’nin de kaçmazlarından. Şili’nin de Oscar adayı olduğunu hatırlatalım.
Oscar adayı Y’eşil Papaya’nın Kokusu’ ve Altın Aslan ödüllü ‘Bisikletçi’ ile 90’lı yılların gözde yönetmenlerinden biriydi Vietnamlı Tràn Anh Hùng. 2011’de Murakami uyarlaması ‘İmkânsızın Şarkısı /Norwegian Wood’ ile İstanbul Film Festivali’ne konuk olan yönetmen uzun bir süre sonra beyazperdeye geri dönüyor ‘Şeflerin Aşkı’ ile.
Adından anlaşılacağı üzere mutfak filmin ana mekanı mutfak. Önce uyarı bu film aç karna seyredilmiyor. Çünkü Tràn Anh Hùng hem görsel hem de işitsel olarak muazzam yemeklerin piştiği mutfak ve onların yenildiği sofraya konuk ediyor sizi. Fransa’nın Oscar adayı olan film Juliette Binoche’un canlandırdığı olağanüstü yetenekli aşçı ve Benoît Magimel’in canlandırdığı gurmenin ortak yemek tutkusuyla pekişen alışılmadık aşkını konu ediyor.
Oscarlı ‘Drive My Car’ın yönetmeni Ryûsuke Hamaguchi’nin Venedik’te Büyük Jüri ve FIBRESCI Ödülü alan ‘Kötülük Diye Bir Şey Yok’, Tokyo’daki ekolojik yıkımı odağına alan bir politik gerilim.
Ataları kuşaklar boyu doğanın düzeni ve döngüleriyle uyum ve sükunet içinde yaşamlarını sürdüren Takumi, evlerine yakın bir arazide bir ‘glamping’ tesisinin kurulacağını öğrenir. Yakındaki kentten bunalanların kaçacakları bir yer olarak sunulsa da burasının hem kasabanın su kaynaklarını etkileyeceği hem de bölgenin ekolojik dengesini bozacağı ortaya çıkar.
Berlin’de bir apartmanın giriş çıkışları herhangi bir neden verilmeden kapatılır. Yetkililer bir açıklama yapmayınca bina sakinleri kendilerince bu ablukanın nedenlerini tahmin etmeye çalışır. Terör tehdidinden kaçak suçlulara, çeşitli teoriler önce güven kaybına, sonra da hızlıca asabiyete dönüşür. Bina sakinleri varoluşlarını tehdit eden bu belirsizlik karşısında insaniyet maskelerini birer birer düşürür ve güç ile kapitalizmin elinde birer oyuncak gibi kendi çıkarlarının peşine düşerler.
‘Köprüdekiler’, ‘Hayatboyu’, ‘Ansızın’ filmleriyle tanınan Aslı Özge’nin, Münih Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapan son filmi ‘Kara Kutu’, Alman orta sınıfının resmini çekiyor!
Sekiz yıl aradan sonra beyazperdeye dönen Michel Gondry, Cannes Film Festivali’nde Yönetmenlerin On Beş Günü bölümünde prömiyerini yapan son filminde kendi deneyimlerinden esinleniyor ve zor durumdaki bir sinemacının komik bir portresini çiziyor.
‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind / Sil Baştan’ filmiyle tanınan Gondry, ‘Günlerin Köpüğü / Mood Indigo’ filminin çekimleri sonrasında ‘tarihe geçmek gibi megalomanca bir hisse kapılıp’ kendi filminin kayıtlarını kaçırmıştı. ‘Çözümler Kitabı’ işte bu olaylar dizisine dayanıyor.
Bipolar ve paranoyak olan yönetmen Marc, Yapımcıların son projesini mahvettiğini düşünür ve bir şekilde filminin ham kayıtları kaçırır. Filmi kendi istediği hale sokmak için ekibiyle birlikte taşraya gider. Ne var ki yaratıcılık dalgası yıkıcı bir fikir fırtınasına dönüşür ve kendi dahil herkesi çıldırır.