Hollanda’da PEGIDA lideri, Türkiye’nin Lahey Büyükelçiliği önünde Kur’an-ı Kerim yırttı
Lale Devri'nin en önemli tanıklarından biri olan ressam Jean-Baptiste Vanmour'un 65 tablosu Hollanda'daki Rijksmuseum'da sergileniyor. Ömrünün büyük bölümünü İstanbul'da geçiren ve burada ölen Vanmour'un tabloları 18. yüzyılık gündelik yaşamına da ışık tutuyor.
Lale Devri (1718-1730) ressamlarından Jean-Baptiste Vanmour’un tabloları Hollanda’da sergileniyor. Tam adıyla Jean-Baptiste Vanmour, Lale Devri’ne tanıklık eden tek Batılı ressamdır. 1671-1737 yılları arasında yaşayan Felemenk kökenli Fransız ressam İstanbul’da geçen yılları boyunca Lale Devri’ne dair önemli tablolara imza attı. İstanbul’u çok seven ve son nefesini de burada veren Vanmour’un tabloları günümüzde İstanbul’daki Pera Müzesi ve Amsterdam’daki Rijksmuseum’da sergilenmekte. Şimdi Lale Devri’nin bu tek ressan tanığına dair bir sergi daha Hollanda’da kapılarını açtı.
Lale Devri’nin bu özel ressamın 65 tablosu, Amsterdam’daki dünyaca ünlü Rijksmuseum’da Hollandalı sanatseverlerle sergileniyor. Müzenin kıdemli küratörü Eveline Sint Nicholas, Vanmour’un hikayesini, Osmanlı dönemini resmettiği tablolara ilişkin detayları ve eserlerin müzedeki diğer koleksiyonlar açısından önemini anlattı.
Hollanda’nın en büyük sanat ve tarihi eser koleksiyonlarına ev sahipliği yapan Rijks Müzesi’nde tarih bölümünde çalışan Sint Nicolaas, Vanmour’un Osmanlı tablolarını, Lale Devri’nde Hollanda Büyükelçisi olarak görev yapan Cornelis Calkoen’in himayesine bulunduğu sırada çizdiğini söyledi.
Sint Nicolaas, “Vanmour, Lale Devri Osmanlısı’nın diplomasi ve bürokrasi dünyasının yanı sıra o zamanın sosyal ve kültürel yaşamına ilişkin portreleri de bize sunuyor.” dedi. Vanmour’a ait 65 Osmanlı tablosunun Rijks Müzesi’nde sergilendiğini belirten Sint Nicolaas, sufilerin devran halini resmettiği tablosu ve derviş portresi eserleriyle Vanmour’un o günün manevi dünyasını bizlere aktardığını belirtti.
Hollandalı Büyükelçi Calkoen’in, Sultan 3. Ahmet’e güven mektubunu sunmak üzere huzura çıkacağı merasimi Vanmour’dan resmetmesini istediğini anlatan Sint Nicolaas, “14 Eylül 1727’de Calkoen, beraberindeki Hollandalı heyetle Sultan 3. Ahmet’in huzuruna çıktı. Vanmour, bu merasimin farklı aşamalarını 3 ayrı tabloda resmetti. Bunlar koleksiyonun kalbinde yer alan eserler.” dedi.
Vanmour’dan, katıldığı toplantıları resmetmesini isteyen başka büyükelçiler de olduğunu dile getiren Sint Nicolaas, bunlardan sadece 1727-1744 yılları arasında İstanbul’da Hollanda büyükelçisi olarak bulunan Calkoen’in elindeki 65 tablonun müzede sergilenmesinin çok özel bir durum olduğunu kaydetti. Sint Nicolaas, koleksiyonda Osmanlı’nın Lale Devri’ndeki sosyal ve siyasi yaşamın önemli kişilerinin portrelerinin yer aldığını ve bunlar arasında kadıların, dervişlerin, denizcilerin, haremağalarının, Patrona Halil’in, Sultan 3. Ahmet’in, Sadrazam Damat İbrahim Paşa’nın ve Sultan 1. Mahmut’un ilgi çektiğini hatırlattı.
Vanmour’un dikkat çekici diğer eserleri arasında 4 yıl 4 ay 4 gününü dolduran çocukların okula başlamalarını anlatan amin alayı, gayrimüslimlerin eğlenceleri, Yunan düğünü ve Osmanlı İstanbul’unu resmettiği tabloların öne çıktığını aktaran Sint Nicolaas, “Vanmour, dönemin İngiliz Büyükelçisi’nin eşiyle olan yakınlığı sayesinde sadece kadınların yer aldığı etkinliklerin tasvirini alarak, içeride neler olduğunu ve insanların ne yaptığını dinleyerek bizzat bulunamadığı yerlerin tablolarını da çizdi.” dedi.
Vanmour’un bugün Fransa sınırlarında yer alan Valenciennes şehrinde dünyaya gelen bir Felemenk olduğunu anlatan Nicolaas, Vanmour’un 1699’da, İstanbul’a Fransız Büyükelçisi Charles de Ferriol ile henüz 28 yaşındayken geldiğini ve Ferriol için çok sayıda kıyafet portresi çizdiğini söyledi. Feriol’un İstanbul’daki görevinin kısa sürmesine rağmen Vanmour’un İstanbul’dan ayrılmadığını aktaran Sint Nicolaas, Vanmour’un sonradan gelen büyükelçilere tablolar çizerek İstanbul’daki yaşamını sürdürdüğünü söyledi.