‘Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ tiyatro sahnesinde
Akademisyen yazar Necati Tonga, Ahmet Hamdi Tanpınar'ın kitaplarına girmemiş bir yazısını Sabitfikir okuruyla buluşturdu.1931'de Milliyet'te yayınlanan 'Üç Gün Bayram' başlıklı yazı Ahmet Kutsi Tecer’in Sivas’ta düzenlediği Âşıklar Bayramı hakkında.
Modern Türk Edebiyatı’nın en büyük sanatçılarından Ahmet Hamdi Tanpınar’ın külliyatının Dergah Yayınları tarafından okurlarla buluşturduğunu daha önce duyurmuştuk. Yazarın 30’a yakın kitabından oluşan, Prof. Dr. İnci Enginün danışmanlığında yayınlanan külliyatın ilk kitapları geçen ay raflarda yerini almıştı. Sabitfikir edebiyat dergisi yılın ilk sayısında Dergâh Yayınları’nın Tanpınar koleksiyonu için özel bir dosya hazırladı.
Prof. Dr. İnci Enginün, İbrahim Tenekeci, Ali Emre, Ayşe Hicret Aydoğan, Muhammet Enes Kala, Tahsin Yıldırım’ın Tanpınar ve edebiyatı hakkında yazılar kaleme aldığı sayıda akademisyen yazar Necati Tonga da Tanpınar’ın kitaplarına girmemiş ‘Üç Gün Bayram’ başlıklı yazısını Sabitfikir okurlarıyla buluşturdu. Tonga 10Haber’e; yazının bugüne kadar yayınlanmamış olmasının özel herhangi bir nedeni olmadığını, kendisinin de Tanpınar arşivlerini incelerken yazıya denk geldiğini söyledi.
📚İLK KEZ
📢2024'ün ilk edebiyat olayı📌Tanpınar’ın kitaplarına girmeyen bir yazısı @NecatiTonga'nın emeğiyle @SabitFikir'de!
📰23 Ağustos 1931'de Milliyet'te yayınlanan “Üç Gün Bayram” adlı yazı, Ahmet Kutsi Tecer’in Sivas’ta düzenleyeceği Âşıklar Bayramı ile ilgilidir. pic.twitter.com/7pb2yHmkRf
— Halil Solak (@hhalilsolak) January 2, 2024
Milliyet gazetesinin 1931 tarihli nüshasında yayımlanan yazıda Tanpınar, Ahmet Kutsi Tecer’in Sivas’ta düzenlediği Âşıklar Bayramı ile ilgili düşüncelerini kaleme almış. Bu etkinliğin en önemli kazanımlarından biri Âşık Veysel’in ilk defa halka tanıtılması olmuş. Tanpınar etkinliğin detaylarını şu sözlerle aktarıyor yazısında:
“Her sene teşrinlerde Sivas’ta 3 gün halk şairleri toplanacaklar. Kimi Elbistan dağlarının bir iki gün ötesinden ve kimi bağlık bahçelik Erzincan’ın birkaç saat aşağısından kopup gelen bu ak saçlı ve vecit sahibi adamlar şehrin bir meydan veya yazısında iptidai sazlarını çalacaklar, kendilerinin veya üstatlarının şiirlerini okuyacaklar, bu esnada davullar çalınacak, delikanlılar oyunlarını oynayacak, pehlivanlar güreşecekler ve Sivas bu suretle çoktan beri unuttuğu geçmiş güzel zamanlardan birkaç gün yaşayacak. ”
Tanpınar’ın “oyun”un ve “bayram”ın şiirin en eski olduğu kadar en genel ve zengin kaynağı olduğunu anlatan yazısının tamamını Sabitfikir Ocak sayısında okuyabilirsiniz.