Pazartesi gecesi İstanbul'un iş ve sanat dünyasının kalbi Akbank Genel Müdürlüğünde attı. Ünlü yapay zeka sanatçısı Refik Anadol'un Akbank için yaptığı dev eserlerinin açılış daveti vardı. Eserler ve davetin en renkli anlarını Ertuğrul Özkök yazdı.
Pazartesi akşamı bana Türkiye Cumhuriyet vatandaşı olma gururu veren bir sanatçıyla tanıştım.
Onun dört eserini dakikalarca seyretme imkanınına sahip oldum.
Akbank harika bir karar almış.
Sabancı Center’in ana binasının, yani Akbank’ın Genel Müdürlük binasının girişine yerleştirmek üzere dünyaca ünlü dijital sanatçımız Refik Anadol’dan devasa bir eser yapmasını istemiş.
Bankanın Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Türkiye ve dünyada sanat olaylarını en iyi takip eden iş insanlarımızdan biri.
Pazartesi akşamı işte o eserin açılışı için düzenlenen törene ve geceye katıldım.
Refik Anadol bir değil, dört ayrı eser yaratmış o 220 metrekare ekran için.
Birincisi Akbank arşivleri.
Bankanın bütün arşivlerindeki fotoğraflar, bilgiler taranmış ve oradan dijital bir canlı tablo yaratılmış.
Ama öyle fotoğrafları olduğu gibi ekrana aktarmak değil bu…
Oradan gerçeküstü bir enstalasyon oluşturulmuş.
Her pixel’in o arşive ait bir veriyi simgelediği bir sanat.
Akbank Genel Müdürü Kaan Gür bunun “Türkiye’nin ilk kalıcı yapay zeka sanat eseri” olduğunu söyledi.
Törende Refik Anadol’la eserin teknik yanlarını konuştum.
220 metrekare devasa bir ekran.
Üstünde 60 milyon pixel’den fazla veri yüklü.
Bu haliyle Refik Anadol’un dünyadaki en büyük 3’ncü kalıcı eseri olmuş.
MOMA’daki ekran bundan küçükmüş.
Ama Las Vegas’taki 360 derece küresel ekranın kapladığı alan bundan daha büyükmüş.
Türkiye’de bir eşi var mıdır bilmiyorum.
İstanbul Havalimanında Louis Vuitton reklamlarınınkiydi bugüne kadar gördüğüm en büyüğü.
Ekran Çin’de Absen adlı şirket tarafından yapılmış.
Anadol bunun için Çin’e gidip bizzat başında durmuş.
Kullanılan çipler Tayvan’dan tabiatıyla.
Milyonlarca pixel’den oluşan bir ekran bu kısacası.
Kafam teknolojiye çok yatkın ama sistemin ince özelliklerini tam anlayamıyorum.
Bildiğim tek şey Refik Anadol’un bu teknolojiden yararlanarak bütün dünyada hayranlıkla izlenen bir “mega sanat” türü yaratmış olması.
Bunu bir Türk sanatçısı yarattığı için de çok gurur duyuyorum.
İlk fırsatta Los Angeles’ta kurdukları dünyanın ilk yapay zeka müzesini gezmeye gideceğim.
60 milyon pixel’lik bir veriyi sanat eserine çevirmek çok zor bir iş.
Bunun için Refik Anadol’un Los Angeles’taki atölyesinde 10 ayrı dil konuşan geniş bir ekip çalışıyor.
Programcısı, veri işlemcisi, teknik elemanıyla çok yanlı bir çalışma bu.
O nedenle ben “mega sanat eseri” diyorum.
Törenden sonra çok merak ettiğim bir konuyu kendisine sordum.
Üç yıl önce Harvard Üniversitesindeki Sabri Ülker merkezinde ziyaret ettiğimde Prof. Dr. Gökhan Hotamışlıgil ekibiyle birlikte bir karaciğer hücresini nasıl fotoğrafladıklarını anlatmıştı.
Dünyada ilk kez başarılan bir şeydi.
İşte o çekilen hücre fotoğrafından muazzam bir sanat eseri çıkmıştı.
Bunu da Refik Anadol yapmıştı.
Refik Anadol’a onun hikayesini sordum.
Hücrenin hikayesini onun ağzından aktarıyorum:
“Bir gün Gökhan hoca aradı.
Elimizde böyle bir fotoğraf var, dedi ve nasıl çektiklerini anlattı.
‘Belki bundan bir dijital eser çıkarabilirsin’ dedi.
Sonra bize çekilen hücre fotoğrafının disketlerini gönderdi.
Tabii çok büyük bir data vardı.
Onlarca büyük disket geldi.
Oturup bunları açmaya çalıştım.
Öylesine kompleks bir işlemdi ki altı ayımızı aldı.
Ama sonunda bizleri de şaşırtan bir şey çıktı ortaya.”
Gerçekten çok etkileyici bir şey.
Bir hücreyi içine girip sanat eseri olarak dolaşabiliyorsunuz.
YouTube’da var, ama bir gün çok büyük ekranda ve yüksek çözünümlü şekilde seyretmeyi istiyorum.
Söz verdi gösterecek bana.
İkinci eser “Akbank Hatıraları” adını taşıyor.
Bu eserde bankaya ait daha somut görüntüleri görüyoruz.
Ama o görüntüler de yine “pixel’lerin” içinden geçerek yavaş yavaş somutlaşıyor.
Mesela Sakıp Sabancı ve Erol Sabancı’yı Refik Anadol’un dijital gözüyle görüyorsunuz.
Sakıp Ağa’yı ve sempatik hallerini özlemişim.
Dijital sanatın heykel eserleri de var.
Ama bunlar bildiğimiz heykeller değil bunlar.
Anadol “Yapay Zeka Veri Heykeli” adlı bir çalışmaya girişmiş.
Bunun “Rüzgar” adlı bölümü Akbank projesinin üçüncü parçası olmuş.
Dördüncü eser ise “Mercan Rüyaları” adını taşıyor.
Daha tanıdık bir Refik Anadol eseri bu.
Deniz altının renkli dünyasından oluşan harika bir gösteri izliyorsunuz.
Resiflerin önünüzde olağanüstü bir koreografiyle dijital transformasyona uğraması gerçekten çok etkileyici.
Bu dört eser bankanın girişinde sürekli sergilenecek.
Eminim hem binaya hem Akbank’a değer katacak bir eser olmuş.
Eserle ilgili bu bilgilerden sonra size biraz da geceyi anlatayım.
Çünkü anlatacak çok şey vardı.
Bu davet bir anlamda İstanbul iş ve sanat dünyasında “sezon açılışıydı.”
İstanbul davetleri artık yaş grubu değişimi geçiriyor.
Akbank davetiydi, ama “kurucu babalardan” hiçbiri yoktu.
Bir zamanların en ağır dörtlüsü Rahmi Koç, Sakıp Sabancı, Aydın Doğan, Ayhan Şahenk’ti.
İkisi artık hayatta değil.
Rahmi Bey ve Aydın Bey ise yoktu.
Buna karşılık iş dünyasından şu isimlerle karşılaştım: Faruk Süren, Ömer Dinçkök, Sedat Aloğlu, Serdar Bilgili, Mustafa Taviloğlu, Doğan Holding CEO’su Çağlar Göğüş, Kavaklıdere şarapların Yönetim Kurulu Başkanı Ali Başman, Hüsnü Akhan, İzzet Garih, Cem Hakko, Nesrin Ahmet Esirtgen, Özcan Tahincioğlu, Cenk Alper, Mehmet Habbab, Can Ünlü, Sunset’in sahibi Barış Tansever, Lucca’nın sahibi Cem Mirap.
Yeni ekonomiden ise Trendyol CEO’su Çağlayan Çetin vardı.
Ömer Dinçkök’le epey sohbet ettik.
Çünkü müzik konusunda beni şaşırtan bir merakı var.
Dijital ve house müzik meraklısı.
Hatta o müziklerden başka hiçbir şey dinlemediğini söylüyor.
Eve bir müzik sistemi kurmuş ve dijital alemde yaşıyormuş.
Ayşegül Dinçkök ise su altı fotoğrafçısı.
Geçenlerde Taviloğlu koleksiyonu sergisinde bir eserini görmüştüm. Onu konuştuk.
Medya dünyasından fazla kişiye rastlamadım.
Number 1 FM grubunun sahibi Ali Karacan, Oksijen Gazetesinin sahibi Zafer Mutlu, Ekonomi gazetesi yazarı Vahap Munyar, bağımsız dijital medyadan Şelale Kadak, sanat yazarı Elif Soyseven görebildiklerim arasındaydı.
İktidar medyasına gelince…
O kanattaki yeni nesil gazetecileri tanımadığım için kimse var mıydı bilmiyorum.
Hürriyet’ten Sedat Ergin davetliymiş ama o gece televizyon programı olduğu için katılamamış.
Demek ki davet ediliyorlar.
Cumhurbaşkanı Erdoğan olmadığı zaman etrafta pek görünmüyorlar nedense.
Hayatın sadece siyasetten ibaret olmadığını bir gün onların da anlayacağını umarım.
Milliyet’ten Güneri Cıvaoğlu’nu bu davetlerde mutlaka görürdük.
Gece boyunca Güneri Bey’i andık.
Yeri kolay kolay doldurulamayacak gibi…
Benim için gecenin hoş sürprizlerinden biri Serenay Sarıkaya’yı görmek oldu.
Yanılmıyorsam onu en son Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nde Alice müzikalinde seyretmiştim.
Oyundan sonra kuliste sohbet etmiştik.
Her zaman ilgiyle izlediğim bir oyuncu.
Önceki akşam salona öyle bir ışıkla girdi ki…
Eminim benim gibi çok sayıda insan etkilenmiştir.
Üstünde siyah kısa bir elbise vardı. Kilosu, fitliği olağanüstüydü.
Onu hiç bu kadar güzel görmemiştim diyebilirim.
Davetlerde Gülse Birsel’le sık sık karşılaşıyoruz.
Önceki akşam beni görünce “Oo Özkök’süz bir davet olur mu hiç” diye takıldı.
İtiraf edeyim Gülse Birsel’i her gördüğümde mutlu oluyorum.
Cem Yılmaz gibi onun da yaptığı her şeyi beğenerek izliyor, okuyorum.
Enerjisine, ışığına, zekasına hayranım.
Bu defa daha sade bir kıyafetle gelmişti.
Yüzünde çok az makyaj vardı ve şunu söyleyeyim.
Gülse makyajsız da çok güzel bir kadın…
Yaptığı işlerdeki başarı duygusu eminim onu daha da güzelleştiriyor.
Şu sıralar bir tiyatro oyunu yazıyormuş.
Kasım ayında bitecekmiş.
Müzikli bir oyun olacakmış ama müzikal değilmiş.
Öyle büyük değil daha küçük tiyatro salonları için bir oyun yazıyormuş.
Merakla bekliyorum.
Gecede bir de haber aldım.
İstanbul’u Creme de la Creme’i önümüzdeki günlerde İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın Londra’da düzenleyeceği bir geceye fokuslanmış durumdaymış.
Davette Erol Evgin sahne alacakmış..
İyi seçim. Buna sevindim ama biraz da şaşırdım.
Demek ki IKSV klasik ve cazdan sonra daha popüler müziklere de iniyor.
Londra gecesinde hep bir ağızdan “Seni düşündüm bu akşam yine…” diye başlayan “Hani ıssız bir yoldan geçerken, hani bir şarkı söyler içinden… İşte öyle bir şey” nakaratlarını dinlemek hoş olacak herhalde…
Güzel bir şey…
Aklıma getirdikleri için dün bol bol Erol Evgin dinledim.
Gerçekten çok iyi geldi bana…
Refik Anadol’un dijital eserinin açılışından sonra eğlenceli bir gece başladı.
Sabancı Merkezi’nin giriş katı çok güzel düzenlenmiş.
Autoban Mimarlık yapmış.
Harika bir mekan ve hava yaratmışlar.
Autoban’ın İstanbul Hilton’un renovasyon projelerini ve gerçekleşen bölümlerini çok beğenmiştim. Yaptıkları işler çok hoşuma gidiyor.
Gecenin geri kalanında harika bir üçlü müzik yaptı.
Bu müzik benim için gecenin en güzel sürprizlerinden biriydi.
Çünkü “Epik Şov” adlı bir ikili yaptı müziği.
Bir DJ (Bartuğ Sayılı) ve trompet çalarak şarkı söyleyen Merih Ermakastar’dan oluşan ikili hepimizi eğlendiren harika bir müzik yaptı .
Bir kadın solistleri var sanıyordum meğer orada mikrofon uzattıkları bir kadın davetli de katılmış.
O da harikaydı.
Bildiğimiz Türk pop şarkılarını çok güzel çaldılar.
Bence böyle davetler için çok iyi bir müzik bu.
Galiba Türk-Amerikan Dernekleri’nin bu ay sonunda New York galasına da davet edilmişler.
Salona ilk ayak basışımda kırmızı halı üstünde Refik Anadol ile birlikte fotoğraf çektirdiğimiz andan itibaren bir şeyi hemen farkediyorsunuz.
Refik Anadol birlikte çalıştığı eşi Efsun Erkılıç’a karşı insanı çok etkileyen bir saygı içinde.
Eşi genç kızlık soyadını kullanıyor.
Bunu daha önce Ayşe Arman’a verdiği mülakatta hissetmiştim ama önceki akşam bizzat tanık oldum.
İkisi de mütevazı, sempatik, saygılı insanlar.
Bu arada, arada bir şeyi okudum.
Efsun Erkılıç’ın annesi Yasemin Boran’mış…
Yasemin Boran Hürriyet’in astrolog yazarıydı.
Benim dönemimde başlamıştı.
23 Kasım 2024 - Hadise’nin yeni şarkısıyla gelen eski Türkiye özlemi: ‘Biz bizeydik nostaljisi’
22 Kasım 2024 - Ufuk Uras’a sordum: Devlet beye o soruyu sordun mu?
20 Kasım 2024 - Son anket: Türk halkı böyle bir Milli Eğitim Bakanı istemiyor
19 Kasım 2024 - Yılın son profil analizi: Hakan Fidan’a elini veren kaç parmağını kaybeder?
17 Kasım 2024 - İşte o ünlü adamın aynı anda idare ettiği altı kadının isimleri