James Webb’in radarına bu sefer ‘hayaletimsi’ galaksi takıldı

NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu'nun objektifine bu sefer bizden çok uzakta tanıdık bir "hayalet" takıldı.

Bilim Teknoloji 5 Aralık 2023
Fotoğraf: Texas Üniversitesi

Büyük Patlama’dan yaklaşık 1 milyar yıl sonra oluşan bizden çok ama çok uzaktaki AzTECC71 galaksisi hem tozlu hem de soluk bir galaksi olduğundan Hubble Uzay Teleskobu tarafından tam olarak tespit edilememişti. Yine de bu galaksiden dünyadaki teleskopların gözlemleri sayesinde haberdar olabilmiştik. Şimdi bu galaksi bir kez daha ortaya çıktı, hem de James Webb’in objektifinde.

AzTECC71. Fotoğraf: J. McKinney/M. Franco/C. Casey/University of Texas at Austin

Gökbilimciler heyecanlı, çünkü şimdiye kadarki en iyi uzay teleskobu evrenin en eski galaksilerinden birine bakış attı. James Webb sayesinde yapılan bu gözlemler, bebek yıldızlar için yuva olan bu galaksilerin daha önce düşünüldüğünden tam olarak üç ila 10 kat daha yaygın olabileceğini gösteriyor. Eğer durum gerçekten böyleyse bilim insanları evrenin erken dönemine bakışımızı yeniden yorumlamak zorunda kalabilir.

The Astrophysical Journal’da yayınlanan yeni makalenin ortak yazarlarından Texas Üniversitesi doktora sonrası araştırmacısı Jed McKinney, “Bu şey gerçek bir canavar. Küçücük bir leke gibi duruyor ama her yıl yüzlerce yeni yıldızın oluşmasına vesile oluyor” diyor. En hassas teleskopta bile görüntünün bu kadar zar zor görülüyor olması bilim insanlarını şaşırtmış. McKinney, “Bu bize potansiyel olarak bizden saklanan bir galaksi popülasyonu olduğunu gösteriyor” diyor.

Çalışma, James Webb’in COSMOS-Web projesinin bir parçası. Bu projede evrenin en erken dönemlerini daha iyi anlamak için bir milyon galaksinin haritasının çıkarılması amaçlanıyor. Gökbilimciler veriler arasında gidip gelirken, Hubble’ın tespit edemeyeceği kadar sönük kalsa da Hawaii’deki James Clerk Maxwell Teleskobu’nun radarına toz lekesi gibi takılan AzTECC71’i hedef aldı.

McKinney, “Şimdiye kadar evrenin erken dönemlerindeki galaksileri görebilmemizin tek yolu Hubble ile optik perspektiften bakmaktı. Bu da galaksi evrimi tarihine bakışımızın önyargılı olduğu anlamına geliyor çünkü yalnızca daha az tozlu galaksileri görebiliyorduk” diyor. Halbuki James Webb ile o tozlu perdelerin en kalınını delme şansımız var ve AzTECC71 bunun örneklerinden biri.

James Webb ile Samanyolu'nun kalbine yolculuk: Burada 500 bin yıldız varJames Webb ile Samanyolu’nun kalbine yolculuk: Burada 500 bin yıldız var