Mars’ın yüzeyine oyulmuş desen gibi görüntüler

NASA'nın MRO uzay aracı, ağustos ayında Mars'ın yüzeyine buz hareketleriyle oyulmuş desenleri görüntüledi.

Bilim Teknoloji 25 Aralık 2023
Fotoğraf: NASA / JPL-Caltech / Arizona Üniversitesi

Mars’ın ilginç coğrafyası şaşırtmaya devam ediyor. NASA, Kızıl Gezegen’in yüzeyinin yeni bir görüntüsünü yayınladı. Bu görüntüde buzun yavaş yavaş yeryüzünü oyduğu kabarık çizgilerden oluşan bir yükselti görüyoruz.

Kızıl Gezegen’in yeni görüntüsünü, NASA’nın 2006 yılından bu yana gezegeni yakından izleyen uzay aracı Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) çekti. Görüntü ağustos ayından.

Bu buzumsu yapılara buz akımı deniyor. Mars çöl gezegeni olmasına rağmen soğuk bir gezegen ve havanın daha da soğuduğu durumlarda kum bazen buzla karışıyor. Ayrıca Mars’ın yüzeyini donmuş su ve toz katmanının kapladığı kuzey ve güney kutup örtüsüne ve kalıcı buz tabakalarının üzerinde oluşabilen kuru buzdan meydana gelen mevsimsel buzullara sahip olduğunu unutmayalım.

Zaman zaman bu görüntüde de olduğu gibi bu tür buz birikintileri kutup örtülerinin dışında da oluşabiliyor. NASA’nın açıklamasına göre buz yokuş aşağı kayarak yavaş yavaş ilerlerken kayaları ve toprağı emiyor. Bu durum binlerce yıl boyunca devam edebiliyor ve gördüğümüz manzarada da belirgin olduğu üzere bu belirgin çatlak desenleri yaratabiliyor.

Buz oluşumları bilim insanlarının ilgisini çekiyor çünkü Mars’ta iklimin nasıl değişime uğradığını bu şekilde yakından incelemek mümkün olabilir. MRO, şimdiye kadar başka bir gezegene gönderilen en güçlü kamera olan Yüksek Çözünürlüklü Görüntüleme Bilimsel Deneyi (HiRISE) cihazıyla kritik bir rol oynuyor. Uzay aracı, Mars yüzeyini oldukça ayrıntılı bir şekilde görüntüleyebiliyor, diğer araçlarının yardımıyla atmosferdeki su ile tozun dağılımını takip edebiliyor ve uzun süre önce yok olmuş su kütlelerinin jeolojik kalıntılarını arayabiliyor.

MRO, 2011 yılında kuru buz katmanlarının bulgularını keşfetmek için kullanıldı. O zamandan bu yana da bilim insanları bu Mars buzullarının hareket ettiğini fark etti. En azından Mars’ın geçmişini öğrenmek için işimize yarayacak bu ipuçlarının bitmesi gibi bir derdimiz olmayacak.

NASA, Jeff Bezos ile anlaştı: New Glenn ilk uçuşunda Mars sondası taşıyacakNASA, Jeff Bezos ile anlaştı: New Glenn ilk uçuşunda Mars sondası taşıyacak