‘Acılı bir günde nasıl şarkılar söyleyeceğimizi bilmiyor muyuz?’
İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası 77. sezonunu büyük beğeni toplayan bir konserle kapattı. Avusturyalı şef Sascha Goetzel'in yönetimindeki İDSO'ya konserde ünlü solistler eşlik ederken operanın en sevilen klasikleri dinleyicilerle buluştu.
İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası (İDSO) 2022-2023 sezonunu ünlü Avusturyalı şef Sascha Goetzel yönetimindeki konserle kapattı. Dün akşam, orkestranın tarihi evi, Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) gerçekleşen konserde İDSO, soprano Burcu Hancı, mezzosoprano Olivia Vermeulen, tenor Won Whi Choi ve bas Cumhur Görgün’ün seslendirdiği aryalara eşlik etti.
1945 yılında Cemal Reşit Rey tarafından kurulan ve 77 senedir İstanbul’un kültür sanat yaşantısına katkı sunan İDSO’nun sezon kapanış konserinde AKM’nin ana sahnesini yüzlerce müziksever doldurdu. Klasik müziğin artık klasikleşmiş kitlesinin yanı sıra çok sayıda genç dinleyicinin de koltukları doldurduğu konserde Sascha Goetzel, o alışıldık enerjisiyle sadece orkestrayı değil, salondaki seyircileri de adeta konsere dahil etti.
Mozart’ın meşhur bestesi ‘Figaro’nun Düğünü’ ile başlayan konserde Avusturyalı bestecinin ‘Don Giovanni’ operasından ‘Madamina, il Castaloga é Questo’ aryası seslendirildi. Konserinde devamında Gaetano Donizetti’nin en popüler bestelerinden ‘Una Furtiva Lagrima’, ardından da Pietro Mascagni’nin ünlü ‘Cavalleria Rusticana” operasının intermezzosu icra edildi. Fransız besteci Jacques Offenbach’ın ‘Barcarolle’ aryasınının ardından Giuseppe Verdi’nin başyapıtı ‘La Traviata’nın ‘Parigi o Cara’ aryası büyük alkışlar içerisinde izleyicile buluştu.
Konserin ikinci yarısında Sascha Goetzel’in yönetimindeki İDSO, enerjisinden hiçbir şey kaybetmeden operanın başyapıtlarının dinleyiciyle buluşturmaya devam etti. Ara sonrası salonda yerini eksiksiz bir biçimde alan müzikseverler ilk olarak Giuseppe Verdi’nin ‘Talihin Kudreti’ operasının uvertürünü dinledi. Hemen ardından bir diğer İtalyan besteci Donizetti’nin ‘Lucia di Lammermoor’ operasından ‘Regnova nei Silenzio’ aryası seslendirildi.
İstikrarlı enerjisiyle devam eden konserin sıcaklığını artıran Georges Bizet’nin başyapıtı oldu. Fransız bestecinin ünlü ‘Carmen’ operasındaki ‘L’amour est un oiseau rebelle’ aryası seslendirildi. Aşk, Bizet’nin aryasında dediği gibi serseri bir kuş mudur bilinmez ama Hollandalı mezzosoprano Olivia Vermeulen’in performansı kesinlikle hayranlık uyandırıcıydı.
https://youtube.com/watch?v=EYuTUkjjlNc
Konserin sonlarına doğru operanın büyük ismi Verdi’nin bu kez ‘Rigletto’sundan ‘La Donna é Mobile’ seslendirildi. Carmen’i uzun süre alkışlayan izleyici aynı bonkörlüğü Koreli tenor Won Whi Choi’nin performansı sonrası da gösterdi. İtalyanların bir diğer medar-ı iftiharı Rossini’nin ‘Sevil Berberi’ operasından ‘Una Voce Poco Fa’ aryasını yine Hollandalı mezzosoprano Olivia Vermeulen seslendirdi. Solistlerin bir nefes arası verdiği bölümde Avusturyalı şef Sascha Goetzel, vatandaşı Johann Strauss’un başyapıtı ‘Die Fledermaus’un operetiyle adeta sahnede devleşti. Ne de olsa bir Avusturyalının duygularını yine en iyi bir Avusturyalı anlar.
Bu yüksek tempolu sekansın ardından Macar besteci Ferenc Lehar’ın ‘Şen Dul Opereti’nden ‘Lippen Schweigen’ bölümünü Türkiye’nin en önemli sopranoları arasında yer alan Burcu Hancı seslendirdi. Lehar’ın bestesinin ardından bu kez İtalyan besteci Puccini’nin en ünlü yapıtlarından ‘La Boheme’ operasının ‘O Soave Fanciulia’ aryası dinleyiciyle buluştu.
Puccini ile normal programı sona eren konserde izleyicilerin dakikalar boyunca bitmeyen alkışının ardından İDSO ve solistler Verdi’nin filmlerden reklamlara hemen hemen her yerde kullanılan aryası ‘Libiamo ne’ lieti calici’yi hep birlikte seslendirdi. Peformans esnasında şef Goetzel’in yönlendirmesiyle izleyiciler tam da gerektiği yerlerde aryaya alkışlarıyla tempo tuttu. 18 yıldır Denizbank’ın desteklediği İDSO, 77. sezonunu bu ses getiren konserle kapatırken şef ve solistleri gelenekselleştiği üzere çiçekleri takdim edildi.